著者
高田 昌慶 泉 伸一
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
日本科学教育学会研究会研究報告 (ISSN:18824684)
巻号頁・発行日
vol.32, no.9, pp.19-22, 2018-06-02 (Released:2018-07-22)
参考文献数
3
被引用文献数
1

伝承玩具の樟脳船は,船尾に樟脳の欠片を挟んで水面に浮かべると,滑るように水面を動き回る。その推進力は,船尾で昇華する樟脳によって,船首と船尾の表面張力に差が生じるため,表面張力が相対的に大きくなった船首の方に引っ張られて船が前進するという解釈である。 これは自明の理として,様々な図書や文献でも紹介されている。しかし,改めて調べてみると,樟脳によって表面張力の差は生まれていないことが分かった。そして,推進力は, 昇華し後方に噴出する樟脳分子の動きの反作用であることが明らかとなった。
著者
和泉 伸一
出版者
外国語教育メディア学会 九州・沖縄支部
雑誌
LET Kyushu-Okinawa BULLETIN (ISSN:13483862)
巻号頁・発行日
vol.19, pp.1-17, 2019 (Released:2019-06-27)

In this short paper, I will outline what the CLIL approach to foreign language instruction is and what benefits can be obtained by adopting this approach to English teaching in Japan. To clarify how CLIL can be applied in English-language classrooms, I will use a lesson taken from a MEXT-authorized high school English textbook and illustrate how to adapt the lesson by incorporating the idea of "soft CLIL", where the aim is not so much on specialized subject learning, but on language learning with a substantial focus on meaning and skill development. Students will engage in multiple rounds of activities centered on the reading materials, first focusing on rough ideas about the reading content, and gradually shifting attention to details and forms, and finally going beyond the reading to relate it to topics of wider scope and greater relevance to the students' own lives. It is expected that students will become active participants in class and develop greater autonomy and sense of responsibility in their own learning.