著者
中村 一仁 浦野 公彦 田中 万祐子 西口 加那子 堺 陽子 片野 貴大 鍋倉 智裕 山村 恵子 國正 淳一
出版者
一般社団法人日本医療薬学会
雑誌
医療薬学 (ISSN:1346342X)
巻号頁・発行日
vol.40, no.9, pp.522-529, 2014-09-10 (Released:2015-09-10)
参考文献数
10
被引用文献数
5 11

This study examined the reduction in medical expenses achieved by pharmaceutical inquiries at a community pharmacy. The total number of inquiries was 1,053 out of a total of 29,875 prescriptions filled at one community pharmacy (incidence: 3.5%). Pharmaceutical inquiries regarding the elimination of prescribed medicines were classified into two categories: leftover (incidence: 0.76%) and those regarding duplicate prescriptions filled by other institutions or drug interactions (incidence: 0.18%). The doctors accordingly reduced the number of medicines after these inquiries, which led to a reduction in dispensing and medical fees. The reduction in patient medical expenses per prescription from leftover medicines was 1,425 yen (median) for children (under 14 years), 390 yen for adults (15-64 years), and 1,165 yen for elderly patients (over 65 years). The reduction in patient medical expenses per prescription from eliminating duplicate prescriptions was 955 yen for children, 250 yen for adults, and 360 yen for the elderly. The reduction in patient medical expenses from leftover medicines was statistically higher compared with that from duplicate prescriptions for elderly patients (P < 0.01). This difference was because of long-term drug prescriptions for cardiovascular diseases and diseases of the digestive and central nervous systems. Our findings show that community pharmacists can effectively reduce patient medical expenses and increase patient safety by responding to pharmaceutical inquiries and collecting leftover medications.
著者
浦野 公彦 波多野 紀行 尾関 佳代子 小茂田 昌代 河原 昌美 小崎 彩
出版者
一般社団法人 日本薬学教育学会
雑誌
薬学教育 (ISSN:24324124)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.2022-035, 2022 (Released:2022-08-23)
参考文献数
17

日本の薬学教育においてevidence-based medicine(EBM)の重要性は認識され,薬学教育モデル・コアカリキュラムにも明記されている.しかし,現状では臨床で活用できるEBMスキルを身につけるトレーニングが十分とはいえない.効果的なEBM教育を実践するには大学と臨床との間で教育の循環を行うことが必要であると考える.そのためには臨床現場である薬局や病院からのエビデンスの創出を薬剤師から発信し,大学ではアカデミック・ディテーリングの理念に基づき,基礎と臨床の橋渡し教育を通した処方の最適化への貢献を目指し,また,フォーミュラリーの作成など臨床に直結した実習の実施が望まれる.さらに米国では基礎教育から実務実習までの薬学教育全般を通したEBM教育が実施され,これは今後日本でも取り入れるべき教育体系である.