著者
柏原 昭博 渡辺 成良 長谷 川忍 岡本 竜
出版者
電気通信大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

本研究では、大学の研究グループなどにおける研究活動に着目し、徒弟的な関係を踏まえて研究初心者が熟練者と同様に真正な文脈で学ぶことができるようになるためのスキルの獲得・向上を支援する計算機システムを構築した。特に、研究活動と連携しつつ段階的に学習スキルアップを図る新しい支援の仕組みを実現した。具体的には、Webリソースから研究活動に関連する知識を学ぶスキル、研究ミーティングでの学習スキル、プレゼンテーションスキルを取り上げ、学習プロセスを具体化する認知ツールを基盤とした学習スキル向上支援技術を設計・開発した。
著者
匂坂 智子 渡辺 成良
出版者
教育システム情報学会
雑誌
教育システム情報学会誌 (ISSN:13414135)
巻号頁・発行日
vol.26, no.1, pp.5-15, 2009-05-31 (Released:2019-03-25)
参考文献数
15
被引用文献数
1

Recently beginners’ programming courses for university freshmen have high number of dropout and low achievers. To find the cause of this problem, this study investigated into students in beginners’ programming course based on learning strategies and programming test with gradual level. These investigations have two research questions: 1) What kind of learning strategies students have, which affect their grade and learning performance? 2) What type of questions in the programming test students cannot answer, and in particular the differences in the unanswered questions that exist among four student groups with the learning levels. The result shows the evident differences about the learning strategies and the programming test among the four student groups with the learning levels. Additionally this study did discriminant analysis to classify these four groups and shows equations that can classify more than 85% of all students correctly. We finally give some learning support-rules for the programming course.