- 著者
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玉真昭男
- 出版者
- 一般社団法人情報処理学会
- 雑誌
- 情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) (ISSN:09196072)
- 巻号頁・発行日
- vol.2008, no.128, pp.29-36, 2008-12-13
- 被引用文献数
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プログラミング教育において重要なことは、文法マスターと数多くの問題演習に加えて、数千行以上のプログラムの開発体験を積ませることである。 3D ゲーム開発は格好の課題となる。これまでに、 Visual C++ と DirectX を組み合わせ、 3D 描画技術を用いた各種のゲームを作成してきた。物理モデルを取り入れ、ゲームに登場する 3D オブジェクトに物理法則に従ったリアルな運動や挙動をさせることも出来た。今回、シューティングゲームとレースゲームの2つの成果を報告する。後者に於いては、運転再現モード等を追加して、運転の評価・分析が行えるシステムに拡張した。これを 「全日本学生フォーミュラ大会」 に向けたドライバーの運転練習に活用し、総合成績アップにつながる成果が得られた。In the programming education, what is important are not only mastering the programming language grammar and solving many exercises, but also development experience of a program over 3000 lines. 3D-games are good targets for that purpose. This year, two students developed a shooting game and an F1-racing game. Each of them developed an over-10,000 line program and found how difficult a 3D-game development was. They also knew the necessity of knowledge in mathematics and physics, which proved that game development is very good target for the programming education as well as basic subjects education. The F1-racing game has been developed to a racing simulator for the "Student Formula SAE Competition 2008" and helped the driver train his driving skill off the course.