著者
生田 和重 デイビッド ブルックス
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学雑誌 (ISSN:03855236)
巻号頁・発行日
vol.26, no.4, pp.371-376, 2003
参考文献数
9
被引用文献数
3

インターネット上の英語オンラインニュースの活用,海外の学生とのオンラインミーティングなど,英語リスニング力を必要とする機会が増えつつある.そこで本研究では,この英語リスニング力の向上をテーマに取り上げる.これまでの研究で本学学生にあった教材イメージを把握した.今回は,その研究成果をもとに,動画を活用した英会話教材を試作した.動画のテーマは,「英語による情報学習」である.この教材を保存したCD-Rを学生に配布し,動画を活用した「リスニング学習」および「キャプション付け学習]を実施した結果,英語の基礎学習において活用できることが分かった.
著者
生田 和重
出版者
徳島大学
雑誌
大学教育研究ジャーナル (ISSN:18811256)
巻号頁・発行日
no.13, pp.48-55, 2016-03

A learning support website was constructed using Moodle and has been used in my classroom. The students in my classes can experience student-based and cooperative activities on the Moodle website. The documents created in text format by the students are accumulated in the database of the website. This paper provides the results of sentiment analysis of career planning documents created in text format. The results indicate that the students feel relief or pleasure by setting targets, enjoying hobbies and so on. Moreover, they yearn for the items such as marriage and family life. On the other hand, they worry about their work-family balance, living alone and so on. I want to store such sentiment analyses and utilize them in mentoring.