著者
田中 祥貴 青木 郁夫 石根 貴章 John J. Renger Christopher J. Winrow 久田 智
出版者
公益社団法人 日本薬理学会
雑誌
日本薬理学雑誌 (ISSN:00155691)
巻号頁・発行日
vol.148, no.1, pp.46-56, 2016 (Released:2016-07-13)
参考文献数
31
被引用文献数
1 2

オレキシンは視床下部外側部の神経細胞で産生されるニューロペプチドで,動物の覚醒状態維持に重要な働きをしている.スボレキサントはヒトのオレキシン受容体(OX1R及びOX2R)に対する強力で選択性の高いアンタゴニストで,不眠症の経口治療薬として開発された.スボレキサントのヒトOX1R及びOX2Rに対する結合親和性は高かった(Ki値はそれぞれの受容体で0.55 nM及び0.35 nM).各種動物(マウス,ラット,ウサギ,イヌ及びアカゲザル)のOX1R及びOX2Rに対してもヒトと同程度の結合親和性を示した.ラットにスボレキサントの10,30及び100 mg/kgを投与すると,用量依存的に覚醒が減少し,同時にデルタ睡眠とレム睡眠が増加した.同様な覚醒の減少とノンレム睡眠及びレム睡眠の増加は,イヌにスボレキサントを1及び3 mg/kg経口投与したとき,及びサルにスボレキサントの10 mg/kgを経口投与したときにも認められた.臨床薬理試験の結果から,スボレキサント40 mgを非日本人健康非高齢被験者に単回経口投与した際のTmaxは約2時間で,終末相半減期は12.2時間であった.また,1日1回反復投与した際,投与3日目までに定常状態に達し,AUC及びCmaxの累積係数の推定値は1.2~1.6であった.スボレキサントを空腹時単回投与した際の薬物動態は,日本人健康男性被験者と非日本人健康男性被験者で大きな差はみられなかった.また,後期第Ⅱ相及び第Ⅲ相試験での不眠症患者の薬物動態より,非高齢者にスボレキサント20 mgを投与した際のAUC0-24h及びCmaxは,高齢者にスボレキサント15 mgを投与した際と同程度であった.臨床試験の結果から,スボレキサントは睡眠維持及び入眠のいずれの症状改善にも効果を有し,長期間投与で薬剤耐性もみられない.また,おおむね良好な忍容性が認められ,翌日への持越し効果も許容可能な程度であり,臨床上懸念される,投与中止による退薬症候や反跳性不眠は認められない.したがって,本剤は,不眠症の新たな治療選択肢の一つとなると考える.
著者
田中 祥貴
出版者
長野大学
雑誌
長野大学紀要 (ISSN:02875438)
巻号頁・発行日
vol.28, no.2, pp.149-159, 2006-09
著者
田中祥貴著
出版者
日本評論社
巻号頁・発行日
2012
著者
田中 祥貴
出版者
桃山学院大学
雑誌
桃山学院大学総合研究所紀要 (ISSN:1346048X)
巻号頁・発行日
vol.42, no.2, pp.1-22, 2016-12-05

What should the House of Councilors be under the Constitution? This has been one of the most difficult problems under our constitution since its establishment. It is such a thorny problem that we cannot resolve it at present. This research attempts to provide the proper answer concerning it. Of course, the constitutional position of the House of Councilors should be prescribed in correlation with the House of Representatives on the basis of the characteristics of the political and social background of the country in question. This research concludes that the House of Councilors should be a guardian of the Constitution, which can control the government from the perspective of protecting the constitutional discipline. If the government forces through its policy without any public agreement, nobody but the House of Councilors cannot stop its forcible passage. The House of Councilors is therefore responsible for supervising and preventing the government from overstepping its own authority. This research explains the validity of such a position of the House of Councilors in light of the text and the original intent of the constitutional law, the constitutional theory, and the actual political life. And then this research describes that the House of Councilors should establish such new committees as the constitution committee and the delegated legislation committee, and be provided with such new power as the legislative veto, with which the House of Councilors can veto any problematic delegated legislations made by the government, for protecting the constitutional norms. Furthermore, more than half of the members of the House of Councilors should be non-partisan. In order to establish such a composition, we have to fundamentally transform the current electoral system. And in all probability, a recommendation system for candidates who are non-partisan and knowledgeable would be suitable for this purpose. When these reforms are put into practice, the House of Councilors will become the genuine "House of Common Sense".