著者
和佐野 喜久生 湯 陵崋 劉 軍 王 象坤 陳 文華 何 介均 蘇 哲 厳 文明 寺沢 薫 菅谷 文則 高倉 洋彰 白木原 和美 樋口 隆康 藤原 宏志 佐藤 洋一郎 森島 啓子 楊 陸建 湯 聖祥 湯 陵華 おろ 江石 中村 郁朗
出版者
佐賀大学
雑誌
国際学術研究
巻号頁・発行日
1992

本学術調査は農学及び考古学の異なる専門分野から、東アジアの栽培稲の起源に関する遺伝・育種学的研究および中国の古代稲作農耕文化の発祥・変遷・伝播についての中国での現地調査、考古遺物・文献・資料の収集とその研究解析、現地専門家との討論を行うことであった。これまでの3回の海外調査によって、多くの研究成果を得ることができた。研究代表者の和佐野がこれまでに行った古代稲に関する調査は、中国の長江のほぼ全流域、黄河の中下流域、山東半島、遼東半島および海南島の中国全土にわたるものとなった。また、調査・測定した古代稲の実時代は、新石器時代の紀元前5,000年から前漢時代までの約5,000年の長期間に及び、その遺跡数も18カ所になった。稲粒の粒大測定は、大量にあるものからは約100粒を任意抽出し、それ以下のものは全粒を接写写真撮影によって行った。また、中国古代稲の特性を比較・検討するために、韓国の2カ所および日本の14カ所の古代遺跡の炭化米の調査も並行して行った。以上の調査結果に基づいて、次のような結論を得ることができた。(1)紀元前5,000年ころの気温は現在より2度は高かったこと、および北緯30度周辺に位置する城背渓および彭頭山遺跡文化(紀元前6,000-7,000年)の陶器片および焼土中に多くの籾・籾殻・稲わらの混入が発見されたことから、紀元前6,000-7,000年頃には北緯30度付近に稲(野生か栽培されたものかは分からない)が多く生育していたと考えられる。彭頭山遺跡の籾粒は6ミリ前後のやや短粒であった。(2)古代稲粒の大きさ・形の変異の状況および稲作遺跡の時代的新旧の分布状態から、東アジアの稲作は、長江の下流域・杭州湾に面した河姆渡および羅家角両遺跡を中心とした江南地方に、紀元前5,000年以上溯る新石器時代に始まったと考えられる。(3)長江の中流域には、紀元前6,000-7,000年の城背渓および彭頭山遺跡から稲粒が発見されているが、稲作農耕の存在を証拠づけるものがまだ発見されていないこと、河姆渡および羅家角両遺跡と同時代の紀元前5,000年頃の稲作遺跡が存在しないこと、中流域に分布する多くの遺跡が紀元前3,000-4,000年のものであること、などから、稲作は下流域から伝播したものと考えられる。(4)長江の最上流域の雲南省の稲作遺跡は紀元前1,000-2,000年の新しいものであり、稲粒も粒が揃った極端な短円粒であること、さらには、雲南省の最古の稲作遺跡である白羊村遺跡の紀元前2,000年頃には、黄河流域からの民族移動の歴史があること、などから、稲作のアッサム・雲南起源説は考えられない。アッサム・雲南地域は、周辺地域から民族移動に伴って生じた稲品種の吹きだまり(遺伝変異の集積地)の可能性が強いことを提唱した。(5)黄河の中下流域の前漢時代の古代稲は、長大粒で日本の現在の栽培稲とは明らかに異なるものであったが、淮河流域の西周時代の焦荘遺跡の炭化米は、九州の弥生中期の筑後川流域のものによく類似した。(6)山東半島の楊家圏遺跡(紀元前2,300年)の焼土中の籾粒は日本の在来の稲品種によく類似したが、遼東半島の大嘴子遺跡の炭化米は短狭粒で、韓国の松菊里遺跡(紀元前500年)、あるいは日本の北部九州の古代稲粒のいずれとも異なるものであった。このことから、稲作が朝鮮半島の北から内陸を南下したとは考えられない。(7)山東半島の楊家圏遺跡、松菊里遺跡(紀元前500年)、および日本の北部九州最古の稲作遺跡・菜畑遺跡のやや小粒の古代稲粒は、浙江省呉興県の銭山漾遺跡の炭化米粒の中に類似するものがかなり見られた。このことは、日本への最初の稲作渡来が江南地方から中国大陸の黄海沿岸に沿って北上し、山東半島から韓国の西海岸を南下しながら北部九州に上陸した可能性を示すものである。森島、湯および王は、雲南省と海南島の野生稲の現地調査を行い、中国の野生稲の実態を明らかにした。佐藤は河姆渡遺跡の古代稲の電子顕微鏡写真撮影によって、同遺跡の稲が野生稲の特徴である芒の突起を有すること、さらに小穂の小枝梗の離層が発達していることを確認した。藤原と湯は、江蘇省青浦県の草鞋山遺跡(紀元前3,400年)周辺を発掘し、当時の水田遺構の確認および稲のプラントオパール分析を行い、当時の稲作の実態を明らかにした。樋口、白木原、高倉、菅谷および寺沢は、それぞれの専門から研究を行い、現在報告書の成作を完了した。厳、蘇、陳、何および劉は、新石器時代の稲作文化および古代民族移動に関する報告書を作成した。
著者
白木原 和美
出版者
一般社団法人 日本オリエント学会
雑誌
オリエント (ISSN:00305219)
巻号頁・発行日
vol.14, no.2, pp.55-78_7,181, 1971

In the collection of the Tenri Sank&ocirc;kan Museum, there is a long gold fitted sword (Photo I) and a set of gold fitted decorations for a smaller sword (Photo II).<br>The sword of this type has begun brought in sight recently from Northern Persia, but few in number. The three specimens which Prof. R. Ghirshman introduced in <i>the Artibus Aside</i> Vol. XXVI, 1963) and the beautiful one in the collection of the Metropolitan Museum of Art in New York are especially famous.<br>The handle and scabbard of these swords have distinctive features as follows; (1) the handle has projections for tight holding, (2) no guard or, if there is, very small, (3) there are two wide bands to reinforce the scabbard, one of the two is fitted at the mouth of the scabbard, (4) each band has a golden fish-shaped knot for suspension, (5) the width of the scabbard is neary the same from the tip to the end, (6) the side views of the tip of the handle and the end of the scabbard are the same &ldquo;{&rdquo; shape, (7) the basic pattern of the decoration is somewhat like squamation.<br>The sword of this type is sometimes found on silver dishes in the period from the later half of Sasanian Dynasty to the early Islamic Age in Persia. It was drawn on the wall painting in the districts along the Silk Road. Also it is reported that there have been found many stone-statues which have the sword of this type in Altai, Mongolia and Western China. However, they are all newer than some of the Persian silver dishes. So I presume that this type of sword might have been completed in Northern Persia and its surroundings during the later Sasanian Dynasty.<br>In Japan, the same sort of sword has been used si nce the 8th century. Among them, the most famous sword is the one of the Sh&ocirc;s&ocirc;in Treasures. This sword has the same distinctive features as the above mentioned except in items (5) and (7). Even now, in Japan, a sword of this type is frequently used for ritual purpose. They are brilliant souvenirs showing the introduction of Persian civilization to our country. In addition, I would like to state that it is wrong to support the opinion that the pattern of squamation of the sword expresses the feathers of holy birds.<br>It is clear that in Western Asia, there has long been a tradition to depict bush or trees by swarms of little arcs. And later this method of describing plants seems to be combined with the method of drawing the gathering of parmette. With this assumption, I presume that these patterns of squamation on these swords have similar characteristics as of the fringe of the arch of Taller Grotto, Taq-i-Bustan and so on. This pattern of decoration was transmitted to European countries and, because of its nobleness, was to be used as the decoration of the arches of church entrance and the edgings of church windows etc., I presume.
著者
白木原 和美
出版者
一般社団法人 日本オリエント学会
雑誌
オリエント (ISSN:00305219)
巻号頁・発行日
vol.14, no.2, pp.55-78_7,181, 1971 (Released:2010-03-12)

In the collection of the Tenri Sankôkan Museum, there is a long gold fitted sword (Photo I) and a set of gold fitted decorations for a smaller sword (Photo II).The sword of this type has begun brought in sight recently from Northern Persia, but few in number. The three specimens which Prof. R. Ghirshman introduced in the Artibus Aside Vol. XXVI, 1963) and the beautiful one in the collection of the Metropolitan Museum of Art in New York are especially famous.The handle and scabbard of these swords have distinctive features as follows; (1) the handle has projections for tight holding, (2) no guard or, if there is, very small, (3) there are two wide bands to reinforce the scabbard, one of the two is fitted at the mouth of the scabbard, (4) each band has a golden fish-shaped knot for suspension, (5) the width of the scabbard is neary the same from the tip to the end, (6) the side views of the tip of the handle and the end of the scabbard are the same “{” shape, (7) the basic pattern of the decoration is somewhat like squamation.The sword of this type is sometimes found on silver dishes in the period from the later half of Sasanian Dynasty to the early Islamic Age in Persia. It was drawn on the wall painting in the districts along the Silk Road. Also it is reported that there have been found many stone-statues which have the sword of this type in Altai, Mongolia and Western China. However, they are all newer than some of the Persian silver dishes. So I presume that this type of sword might have been completed in Northern Persia and its surroundings during the later Sasanian Dynasty.In Japan, the same sort of sword has been used si nce the 8th century. Among them, the most famous sword is the one of the Shôsôin Treasures. This sword has the same distinctive features as the above mentioned except in items (5) and (7). Even now, in Japan, a sword of this type is frequently used for ritual purpose. They are brilliant souvenirs showing the introduction of Persian civilization to our country. In addition, I would like to state that it is wrong to support the opinion that the pattern of squamation of the sword expresses the feathers of holy birds.It is clear that in Western Asia, there has long been a tradition to depict bush or trees by swarms of little arcs. And later this method of describing plants seems to be combined with the method of drawing the gathering of parmette. With this assumption, I presume that these patterns of squamation on these swords have similar characteristics as of the fringe of the arch of Taller Grotto, Taq-i-Bustan and so on. This pattern of decoration was transmitted to European countries and, because of its nobleness, was to be used as the decoration of the arches of church entrance and the edgings of church windows etc., I presume.