著者
白石 克己
出版者
教育哲学会
雑誌
教育哲学研究 (ISSN:03873153)
巻号頁・発行日
vol.1969, no.20, pp.57-71, 1969-10-15 (Released:2010-01-22)
参考文献数
23

Statements about man possess either a descriptive or an emotive meaning. Therefore when taken only in their emotive meaning, the scientific information of the descriptive meaning, indispensable for educational practice will be absent. The principal task of education which is not limited to the study of man, is to understand and distinguish these two meanings, in other words to distinguish facts and values.But even while thus sharply distinguishing, the attempt to deduct value from facts has been criticized as “the naturalistic error” e. g. by G. E. Moore. If value is analyzed developmentally and functionally, it can be unmistakenly deduced from desires and needs. This deduction is called the “naturalistic paradox”, not identical with the “naturalistic error”.In the study of education, however, if we consider developmental research, the “naturalistic error” does occur. In educational research, however, which studies education where desire and need constantly confront one another, the importance of the “naturalistic paradox” is and must be realized.It is for this reason that I propose to divide educational research methodologically into educational theory, educational thought, and meta-educational theory. This is the second task of pedagogy.
著者
白石 克己
出版者
佛教大学総合研究所
雑誌
佛教大学総合研究所共同研究成果報告論文集 (ISSN:21896607)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.1-12, 2016-03-25

書簡の交流を基礎とする鈴屋の遠隔教育では文字コミュニケーションが重要な意味をもっていた。もちろん宣長の遊学時代も鈴屋での門人指導も,対面教育での口頭コミュニケーションが欠かせなかった。しかし,宣長はおびただしい書写や熱心な公刊活動などによって文字コミュニケーション主体の遠隔教育や対面教育を実施していた。言語は経験から遊離した抽象との批判から会読のような対面教育が推奨されるけれども,言語と経験との往復運動を図る指導であれば,文字コミュニケーションは遠隔教育にも対面教育にも欠かせない。宣長は書簡の交流によって門人一人ひとりへの添削指導を実施したが,これは相手の「情報構造」に従った指導といえる。会読講釈問答体遠隔座文字コミュニケーション