著者
石井 治恵
出版者
北海道大学高等教育推進機構高等教育研究部
雑誌
高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 (ISSN:13419374)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.1-9, 2019-04

Abstract - In Japan, universities have experienced an increase in the number of students seeking counseling services. While many university counseling centers perceive crisis management to be challenging, the crisis intervention literature only provides scattered evidence of its effectiveness and lacks a comprehensive classification of these interventions, making it difficult for university counseling centers to implement research-informed crisis management policies and plans. This paper presents a classification model of crisis intervention specific to university settings where three factors are displayed along the three axes of a cube. The axes consist of 3 stages of crisis, 3 scales of crisis intervention, and 3 foci of crisis intervention, resulting in 27 categories. Rationales and descriptions for these three axes are provided, followed by a discussion of the limitations and possible contributions of the cubic classification model.
著者
石井 治恵
出版者
北海道大学国際本部留学生センター
雑誌
北海道大学留学生センター紀要
巻号頁・発行日
vol.19, pp.36-45, 2015-12

本稿は、2014年度の北海道大学国際本部相談室における活動内容、実績、および今後の課題についてまとめたものである。2014年度の活動内容は、伺人面接、危機対応、心理教育的活動、留学生を指導・支援する教職員向けコンサルテーシヨン研修であった。個人面談における年間実利用者数は57件、延べ利用者数は542件であった。相談内容とその割合は、心理的な悩みに関する相談が30%、精神障害に関する相談が26%、修学・進路に関する相談が17%、対人関係の問題に関する相談が16%、 事故、経済、生活に関する問題等の相談が11%であった。また、教職員向けコンサルテーションでは、年同延べ21件の利用があった。最後に、2012年度活動報告で挙げた課題のその後と、危機対応における言葉の問題について触れた。