著者
亀山 修一 苫米 地司 佐藤 威 石田 眞二 川端 伸一郎
出版者
北海道工業大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2007

可視光通信LEDによって歩行者に安全・安心情報を伝えるしくみ(歩行者ITS)を積雪寒冷地に適用することを目的とし,室内実験およびフィールド試験によって降雪が可視光通信能力に及ぼす影響について検討した.また,札幌市中心部において収集したすべり抵抗,道路区画線の視認性などのデータを整理・分析し,歩行者の交通安全にとって重要なこれらの因子の測定方法および評価方法を開発した.
著者
浅田 拓海 石田 眞二 松田 泰明 亀山 修一
出版者
公益社団法人 日本造園学会
雑誌
ランドスケープ研究(オンライン論文集) (ISSN:1883261X)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.33-42, 2012 (Released:2012-04-11)
参考文献数
28
被引用文献数
1

To revitalize local areas and tourism using the landscape resources in community, Scenic Byways have been built since 2007 in Japan. In this study, we analyzed the regional characteristics of sequential road landscape using the image features (fractal dimension, sky share, green share) of photographs taken at 20-m intervals on the Scenic Byways of Hokkaido and Kanto. The structural (urbanization level, vastness level, forest level) and fluctuation (short-term fluctuation of landscape, contrast of nature and urbanization, contrast of land and forest, fluctuation of skyline) characteristics of the sequential landscapes were evaluated from the average values and the power spectrum density of image features, respectively. In comparison of the Scenic Byways of both regions, the Hokkaido route is vast and monotonous, while the Kanto route is forested, urban and fluctuating. In addition, the sequential landscapes were classified into five clusters based on their structural and fluctuation characteristics, and then the features of each cluster were evaluated.