著者
竹下 俊郎
巻号頁・発行日
1998

筑波大学博士 (社会学) 学位論文・平成10年1月31日授与 (乙第1344号)
著者
竹下俊郎
出版者
筑波大学
巻号頁・発行日
1998

筑波大学博士 (社会学) 学位論文・平成10年1月31日授与 (乙第1344号)
著者
竹下 俊郎
出版者
日本マス・コミュニケーション学会
雑誌
マス・コミュニケーション研究 (ISSN:13411306)
巻号頁・発行日
vol.60, pp.6-18,204, 2002
被引用文献数
1

In this article, I discuss three issues of theoretical importance that recent media agenda-setting research faces. First, what is the nature of the dependent variable of the agenda-setting hypothesis (that is, perceived salience or importance of public issues) in terms of cognitive psychology? Does it mean an automatic response caused by the accessibility bias, or is it based on a more thoughtful, judgment? Second, is it possible that the concepts of attribute-agenda setting and framing be converged or reconciled? Third, will the agenda-setting role of mass media survive the rapidly changing media environment? In other words, will the consensus-building function performed by news media be sustained?