著者
米原 あき
出版者
特定非営利活動法人 日本評価学会
雑誌
日本評価研究 (ISSN:13466151)
巻号頁・発行日
vol.12, no.3, pp.3_91-3_105, 2013-02-01 (Released:2014-05-21)
参考文献数
36

人間開発指数(HDI)は、従来の経済指数に代わる開発指数として、国際的に広く用いられており、経済指数に加えて、保健指数と教育指数も加味した複合指数である点にその特徴がある。HDIは、国ごとの開発レベルを測るランキング指数として認知されているが、HDIの理論根拠である人間開発論に鑑みれば、HDIをランキング指数として活用する方法が最善の方法であるとは言い難い。したがって本稿では、人間開発論の考え方に則り、国家ランキングによる評価にとどまらない、各国の「開発バランス」を評価するための新たな方法を提案することを目的とする。必要なデータが入手できた141か国を分析対象とし、主成分分析によって、141のHDIを教育・保健・経済の各要素に分解する。分解された3つの要素を用いて「開発バランスチャート」を描出し、これら141のチャートを類型化することによって、より包括的な開発評価に向けたHDIの応用を試みる。
著者
米原 あき 谷口 敏代
出版者
岡山県立大学保健福祉学部
雑誌
岡山県立大学保健福祉学部紀要 (ISSN:13412531)
巻号頁・発行日
vol.22, pp.133-143, 2015

【目的】認知症対応型共同生活介護(グループホーム)管理者におけるサービス評価の認識や理解度を明らかにすることを目的とした。【方法】A県某市にあるグループホームの管理者4名に対し、半構造化面接を実施した。主な調査内容は、サービス評価制度についての理解、サービス評価の方法、評価機関等についてである。面接内容をKJ法の手法を用いて分類・分析した。【結果】サービス評価に対する認識を6 カテゴリーと13 のサブカテゴリーにまとめた。管理者はサービス評価受審について、必要である・ケアを見直す機会と捉えながらも、評価方法や評価項目に疑問を感じながら受審しており、評価機関や評価調査員の資質向上への期待があることが明らかになった。効果や理解は支持しながらも、評価方法や項目、受審費用へ疑問を抱いていた。【考察】適正な受審価格および評価調査員の資質向上が課題である。Objective: The objective of this study was to investigate the perceptions of managers of group homes for elderly dementia patients and their level of understanding for service evaluation.Methods: Semi-structured interviews were carried out with four managers of group homes for dementia patients . The survey questions were designed to ascertain the thoughts of managers, and covered issues such as their understanding of evaluation and their thoughts about it, whether evaluation was useful for improving the level of service and training the staff, and whether they perceived it as an imposition.Results: Interview content was categorized and analyzed by the KJ method, and organized into six categories and 13 subcategories. Although the managers understood undergoing service evaluation as necessary and an opportunity for care review, they had doubts about the evaluation methods used and the items covered, and expressed questions about the quality of the evaluating agencies and evaluators. Conclusion: Our study showed that while managers were supportive of and understood the effectiveness of service evaluation, they had doubts about the evaluation methods used and the cost involved, and would, in addition, like to see qualitative improvements on the part of evaluating agencies and evaluators.
著者
米原 あき
出版者
日本行動計量学会
雑誌
行動計量学 (ISSN:03855481)
巻号頁・発行日
vol.40, no.2, pp.123-134, 2013 (Released:2014-04-29)
参考文献数
39

After importance of primary education was internationally agreed at the World Educational Conference in 1990, primary school enrolment was drastically increased in many developing nations. However, the children called “last 10%,” who are left behind after 90% school enrolment was achieved, are assumed to live particularly in rural area. Thus, policy analysis today is expected to assess their specific needs, and in order to analyze the effects from different life environments surrounding each individual, the methodology for hierarchical analysis is needed. However, such methodology is not yet generalized in the field of education policy analysis in developing countries. Therefore, it is urgently necessary to accumulate the case studies of hierarchical models. The purpose of this paper is to introduce the new methodology of hierarchical analysis into this field of study by proposing a needs assessment model for Tanzanian pupil's literacy development, with a special attention to hierarchical environmental factors. This study hypothesizes that each individual child lives under two different hierarchical environments, “educational environment at individual level” and “public life environment at district level,” and analyzes how these hierarchical environmental factors affect on Tanzanian children's literacy development, by using Hierarchical Generalized Linear Modeling.