著者
荒木 陽子 Araki Yoko
出版者
新潟大学大学院現代社会文化研究科
雑誌
現代社会文化研究 (ISSN:13458485)
巻号頁・発行日
no.44, pp.201-217, 2009-03

Charles G. D. Roberts, a leading poet of the "confederation group" in the late 19th century Canada, reworked the images of "Canada" created by Henry Wadsworth Longfellow's Evangeline (1847) to represent his Maritime homeland. Focusing on two of Roberts's early sonnets, "Blomidon" (1885) and "Tides" (1890), this article explores the images particularly chosen from the "American epic" to construct the representation of the Maritimes. The examination of Evangeline-driven images in his verses initially published in Century (New York) shows how Roberts wanted his readers to imagine his own "home". Readers will find that Roberts put emphasis on the sublime, rather harsh seascape which directs his readers' attention to the "Acadia destroyed" after the Acadian expulsion (1755), instead of the picturesque idyll emphasized in Longfellow's work. Such images of the Maritimes, however, may not be consistent with the tourism-oriented images of the area that Roberts as a "local authority" involved in its construction.
著者
荒木 陽子
出版者
北海道情報大学
雑誌
挑戦的萌芽研究
巻号頁・発行日
2012-04-01

本研究により英語多読学習用の書籍群へYA文学やクロスオーヴァー文学を組み込み、その翻訳や関連書籍を日本語で読むことを奨励し、読書量の増加しようとする試みは容易ではないことがわかった。ただ2年間にわたり学生の読書傾向を追跡することにより、英語圏で人気のYA文学よりも、むしろなじみ深い「名作」や映画の原作の方が、学生の読書を増加させる傾向、さらには、1年次に多読専用図書以外に手が伸びた学生の多くが、大学入学以前より読書習慣を持っていること、さらには読書が好きでも「忙しさ」を理由に2年目には読書をしていないことなど、大学入学以前の読書習慣を生涯教育へとつなげていくために重要な情報を得ることができた。