著者
川久保 槙人 菊地 昌弥 北林 真帆 久野 竜之介 松山 玲美
出版者
東京農業大学農業経済学会
雑誌
農村研究 = Journal of rural community studies (ISSN:03888533)
巻号頁・発行日
no.130, pp.25-37, 2020-03

本研究は,農林水産物・食品の輸出において特に苦戦している重点品目の「コメ・コメ加工品」のうち,主要品目となっている日本酒を対象に,第2位の輸出先国・地域である韓国向けの輸出拡大に寄与する清酒製造企業の企業行動を初めて具体的に解明した。課題の解明にあたり,本研究では市場構造と企業行動の枠組みからケーススタディを行なった。統計資料の分析の結果,対象とした韓国市場では低価格戦略が機能する構造にあった。ゆえに,本稿では規模の経済性の観点に主に焦点を当て,企業行動に関する調査および考察を行なった。その結果,規模の不経済を回避するための方策と原料費を低位に安定させるための企業行動(方策)を講じており,これらは低価格化や値下げ等の低価格戦略を成立させるための要素となっていた。なお,本研究は国・地域別の輸出戦略を検討する際に不可欠な市場構造の分析に関する新たな視座を提示した点にも意義を有している。
著者
菊地 昌弥 竹埜 正敏 古屋 武士
出版者
日本フードシステム学会
雑誌
フードシステム研究 (ISSN:13410296)
巻号頁・発行日
vol.25, no.4, pp.155-168, 2019 (Released:2019-04-02)
参考文献数
11

In the distribution channel of frozen vegetables, the relationship between developmental importers and domestic manufacturers is not necessarily considered important. However, recently leading developmental importers have served as major market channels for those manufactures handling domestic products. Under these circumstances, in the present study, we clarified the cooperation among them. Moreover, through this discussion, we also found the fact that developmental importers have a positive impact on the performance of domestic manufacturers.
著者
菊地 昌弥
出版者
日本農業市場学会
雑誌
農業市場研究 (ISSN:1341934X)
巻号頁・発行日
vol.17, no.2, pp.67-73, 2008

This research analyzes the function of voluntary chain headquarters in the lunch service industry through a fact-finding survey of one company treated as a case study. The company is one of the biggest companies operating as a voluntary chain of lunch service. The remarkable points regarding the function of a voluntary chain headquarter are the creation of the menu and the compartmentalization of the market. These functions play an important role in the survival of small and medium-sized affiliated enterprises while the market of fast-food chain industries has already reached in period of maturity and increased competition. Therefore there is a certain degree of merit when small and medium-sized lunch service enterprise characterized by financial difficulty become a member of a voluntary chain. On the other hand, enforcement by the headquarters is not so strong such that cost-reduction by bulk buying, which is a strength of regular chain or franchise chain, can not be achieved. In order for voluntary chain to exist as a survival tactic of medium-sized enterprises and form a robust organization, it is imperative that this problem is solved.