著者
藤井 美知子 直野 公美 井ノ上 憲司 古賀 掲維 丹羽 量久
出版者
長崎大学
雑誌
長崎大学大学教育機能開発センター紀要 (ISSN:21856281)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.55-65, 2010-03-01

Individual universities have been seeking for better ways of teaching information processing skills. In order to grasp what first year students at Nagasaki University have learned and acquired as to computer related skills, the following study has been conducted since 2006: a questionnaire study of information literacy and computer related skills. This paper aims to show how much the first year students are accustomed to exercises of computer skills and second, to consider effective ways to fill the gap between the knowledge and the skills previously acquired, and the skills required to gain in Nagasaki University. The computer related skills are those which all students are expected to authentically demonstrate before graduation.
著者
藤井 美知子 高本 明美
出版者
日本教科教育学会
雑誌
日本教科教育学会誌 (ISSN:02880334)
巻号頁・発行日
vol.21, no.1, pp.21-28, 1998-06-30

情報処理教育の中でプログラミングを教育する場合,教育効果を高めるためには講義だけでなく,演習,実習が必要である。初心者がプログラムを作成する過程において,学習者は頻繁に誤りを犯し,誤りを修正しながらプログラミングを理解していく。したがって,教員は学習者が犯す誤りの原因に応じて助言を与え学習者の支援を行うことが望ましい。そこで,プログラミング初心者を対象にプログラミング言語の基本的な制御構造の理解度を知るため調査を行い,学習者の作成したプログラムの誤り内容を調べた。誤りの内容から学習者が誤りを犯す原因を調べ,クラスター分析を用い誤りの原因の類似度によって,学習者に対する支援のありかたの検討を行った。