著者
西原 真弓
出版者
活水女子大学
雑誌
活水論文集. 文学部編 = The Kwassui review. 図書・学術活動委員会 編 (ISSN:21882983)
巻号頁・発行日
no.58, pp.71-94, 2015-03

This paper highlights some challenges for improving Japanese students' intercultural communication skills. Acquiring English communication skills has been the target of English education in Japan for the last 20 years. However, some recent statistic studies show that Japanese people's communication and negotiation skills do not meet the demands of globalized world. This peper emphasizes the importance of understading the way Japanese people behave their favored communication style from the perspectives of their cultural values. This paper aims to clarify the characteristics of Japanese patterns of behavior, utilizing Hofstede's Cultural Dimentions Theory, and suggests some important and influential factors for English teachers to consider in teaching communication skills to Japanese students.
著者
西原 俊明 西原 真弓
出版者
長崎大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011

3年間の研究を通して、英語表現、特に、動詞・形容詞・前置詞を中心とした表現と文法項目に見られるコア・イメージ図を作成し、そのイメージを定着させるための教材を開発した。初年度は、イメージ作りのための調査、特に、大規模コーパスデータを用いた調査を行った。2年度以降は、実際に大学の授業で用い、検証を行った。また、学生からのフィードバックをもとに修正を行った。3年間の研究で目標とする内容に到達したものと考えられる。成果については、国際学会(2013年・2014年)において採択されている。今後は、高校、あるいは中学校の英語教育、英語教員のブラッシュアップ教材として利用できるように公開する予定である。