著者
谷本 明逸 杉谷 洋一 足立 俊幸 小口 英樹 岸 悠 山内 義一 伊木 真由美 山口 顕司
出版者
公益社団法人 日本工学教育協会
雑誌
工学教育 (ISSN:13412167)
巻号頁・発行日
vol.52, no.1, pp.69-75, 2004-01-20 (Released:2009-04-10)
参考文献数
3
被引用文献数
2 2

The Department of Mechanical Engineering in Yonago National College of Technology has offered for the first time the experience-based learning opportunities of machining and manufacturing successfully to elementary school pupils with the support by our college volunteer students. It comprised two classes. One was that the teaching staff visited elementary school; the other that the elementary school pupils and their parents visited the college. The subjects included were arc welding, free forging, melting and casting of metals, those being quite effective enough to raising the pupil's interests. We will discuss about what subject should be selected and what problems still remain.
著者
谷本 明逸 山内 義一 山口 顕司
出版者
米子工業高等専門学校
雑誌
米子工業高等専門学校研究報告 (ISSN:02877899)
巻号頁・発行日
vol.39, pp.31-36, 2003-12

機械工学科3学年次の機械工作実習授業で行っているNC旋盤プログラミング実習について,平成15年度より新しい教授法を導入した.初めてNC旋盤に接する学生に対しては,早い段階で直観的イメージを形成することが重要である.そこで,NC旋盤の概要とプログラミングの基礎を説明するビデオを用いることにした.また,学生の作成したNC旋盤プログラムを検証するためにNC旋盤の動作状況を体感的に理解できるNC旋盤シミュレータを導入した.これらの手法によって学生にNC旋盤プログラミングを直観的かつ体感的に認識させることで,教育効果をあげることができた.