著者
近藤 康雄 山口 顕司 坂本 智
出版者
公益社団法人 精密工学会
雑誌
精密工学会誌論文集 (ISSN:13488724)
巻号頁・発行日
vol.72, no.10, pp.1259-1263, 2006-10-05 (Released:2012-01-13)
参考文献数
9

A bio-chemical treatment system was developed to reutilize the spent water-soluble coolant as a diluent of renewal coolant. The bio-chemical treatment using oil-decomposing microorganisms and a biological activated carbon filtration method showed a high recovery rate of water resource from an emulsion-type coolant. The water-soluble coolant can form the uniform micelle colloid in the recovered water and showed no quality change during the nine months standing at ambient temperature. The processing cost, around 35 yen/L, was equal to or less than current disposal cost. No difference was shown in the chisel and flank wear of machine tool after 100 holes drilling between the water-soluble coolants diluted with recovered water and service water. These facts indicated that the proposed treatment system must be an effective way to reutilize the water-soluble coolant as the diluent of renewal coolant.
著者
谷本 明逸 杉谷 洋一 足立 俊幸 小口 英樹 岸 悠 山内 義一 伊木 真由美 山口 顕司
出版者
公益社団法人 日本工学教育協会
雑誌
工学教育 (ISSN:13412167)
巻号頁・発行日
vol.52, no.1, pp.69-75, 2004-01-20 (Released:2009-04-10)
参考文献数
3
被引用文献数
2 2

The Department of Mechanical Engineering in Yonago National College of Technology has offered for the first time the experience-based learning opportunities of machining and manufacturing successfully to elementary school pupils with the support by our college volunteer students. It comprised two classes. One was that the teaching staff visited elementary school; the other that the elementary school pupils and their parents visited the college. The subjects included were arc welding, free forging, melting and casting of metals, those being quite effective enough to raising the pupil's interests. We will discuss about what subject should be selected and what problems still remain.
著者
谷本 明逸 山内 義一 山口 顕司
出版者
米子工業高等専門学校
雑誌
米子工業高等専門学校研究報告 (ISSN:02877899)
巻号頁・発行日
vol.39, pp.31-36, 2003-12

機械工学科3学年次の機械工作実習授業で行っているNC旋盤プログラミング実習について,平成15年度より新しい教授法を導入した.初めてNC旋盤に接する学生に対しては,早い段階で直観的イメージを形成することが重要である.そこで,NC旋盤の概要とプログラミングの基礎を説明するビデオを用いることにした.また,学生の作成したNC旋盤プログラムを検証するためにNC旋盤の動作状況を体感的に理解できるNC旋盤シミュレータを導入した.これらの手法によって学生にNC旋盤プログラミングを直観的かつ体感的に認識させることで,教育効果をあげることができた.