著者
橋浦 健太 飯田 和也 赤塚 翔太 趙 勇気 神山 洋一 渡邊 恵太
雑誌
エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2023論文集
巻号頁・発行日
vol.2023, pp.38-41, 2023-08-23

ビデオゲームにおいて複数人が協力してプレイする場合でも,それぞれが独立したコントローラーで操作が行われきた.本研究では,力覚フィードバックを用いた操作感覚の共有がビデオゲームのパフォーマンスに与える影響を評価した.その結果,全試行中で最速記録は感覚共有時に達成された一方,平均的なパフォーマンスは感覚共有時に低下した.これは,操作感覚の共有は操作を困難にする場合があるため,パフォーマンスを低下させる可能性を示唆している.
著者
傅 貴 趙 勇 三宮 信夫
出版者
一般社団法人 システム制御情報学会
雑誌
システム制御情報学会論文誌 (ISSN:13425668)
巻号頁・発行日
vol.16, no.5, pp.234-241, 2003
被引用文献数
2

A genetic algorithm (GA) is proposed to solve no-buffer jobshop scheduling problems. In the case of applying the standard GA to these problems, no-buffer constraint leads to a deadlock state in the meaning that an operation cannot be processed on the next machine in a pre-defined machine sequence. Because it causes many infeasible solutions, the standard GA cannot perform an efficient search. In this paper, we propose a new semi-active decoding method which avoids the deadlock to generate a feasible solution. Computer experiments on some modified benchmark problems show that the proposed GA performs efficient search and obtains equivalent or better schedules than other algorithms proposed previously.