著者
道垣内 弘人
出版者
有斐閣
雑誌
月刊法学教室 (ISSN:03892220)
巻号頁・発行日
no.270, 2003-03
著者
道垣内 弘人
出版者
早稲田大学法学会
雑誌
早稻田法學 (ISSN:03890546)
巻号頁・発行日
vol.89, no.3, pp.109-118, 2014-07-01
著者
小粥 太郎 道垣内 弘人 沖野 眞己
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

研究代表者および研究分担者は、研究課題に掲げた諸問題について、現行法の内容・問題点・改正の要否を詳細に検討した上で、包括的に改正の提案をまとめ、公表した。また、検討過程および提案内容の詳細および背景については、2009年度中にその解説という形で公表される。この成果は、今後、本格化することが予想される民法(債権法)改正作業の基礎となることが期待されるものである。
著者
道垣内 弘人
出版者
日本法哲学会
雑誌
法哲学年報 (ISSN:03872890)
巻号頁・発行日
vol.2006, pp.128-133,263, 2007-10-30 (Released:2010-12-16)

What are the characteristics of legal thinking is a fundamental but difficult problem to answer in legal sciences, including philosophy of law, even if we focus on the way of the interpretation of statutory laws. However, at least, we might say that to keep the consistency of law is one of the most important requirements in the interpretation. What to evade is not only the apparent contradiction in the interpretation but the hidden conflict of different principles, for example, liberalism, libertarianism, paternalism and so on, when we cannot justify the coexistence of principles by the difference of situations. In this context, philosophy of law works as a supplier of tools for analyzing the hidden principles behind legislation, cases and statutory interpretation by academics. The education of philosophy of law as a tools-supplier might have three stages. 1) To teach the principles themselves (e. g. justice theories). 2) To teach the way of analysis. 3) To discuss the relative merits of principles. However, too much emphasis of the importance of philosophy of law sometimes drive the students to settle the cases on the principle which they believe in, without paying attention to the possibility of making other contradiction in the whole system of law. Legal thinking is a restrictive one in the sense that they should respect the firmly established rules.

1 0 0 0 物権

著者
安永正昭 道垣内弘人著
出版者
有斐閣
巻号頁・発行日
1995