著者
布施 光代 郷式 徹 平沼 博将
出版者
心理科学研究会
雑誌
心理科学 (ISSN:03883299)
巻号頁・発行日
vol.26, no.1, pp.56-66, 2006-02-28 (Released:2017-09-10)
被引用文献数
2

The purpose of this study was to investigate developmental changes in conceptions about living things and life in preschool children. Fifty- three preschoolers participated in the experiment. They were told to judge whether an object is a living things or not and whether an object has a life or not in each of 24 pictures consisting of elements of human, animals, plants, natural things, parts of the body, or inanimate objects. In addition, they were asked to judge whether to have the mind about same pictures. The results showed that, preschool children clearly distinguish neither the conceptions about living things nor life. This result was different from the distinction between an adult's living things concept and the concept of life. However, five-years old children regarded to have acquired folkbiology had the stricter criteria that distinguished animate and inanimate objects. On the other hand, four-years old children had the wider conception about living things and life. Moreover, preschool children had not understood the relation between the conceptions about living things and animated beings and the mental attribute yet.
著者
郷式 徹
出版者
日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.47, no.3, pp.354-363, 1999-09-30

本研究の目的は幼児がどのように心を理解するかについて,自己の心的状態の理解と他者の心的状態の理解の比較を通して,検討することにある。実験1は,Perner, Leekam & Wimmer (1987)のスマーティー課題(本研究では自己信念変化課題と呼ぶ)と同構造の3課題(標準課題・状況変化課題・多義図形課題)を3・4・5歳児63人に実施した。また実験2は,多義図形課題と誤信念課題(Wimmer & Perner,1983)を3・4歳児28人に実施した。2つの実験の結果を通して,自己の心も他者の心も同時期に理解されることが示され,「心」とは表象であり,「心の理解」は「心の理論」に基づいてなされる表象の操作であると考える理論説の妥当性が支持された。また,幼児が心を理解する際の表象操作に対する知覚的要因や既有知識の影響が示唆された。