著者
中條 雅美 鈴木 正子
出版者
日本医学哲学・倫理学会
雑誌
医学哲学 医学倫理 (ISSN:02896427)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.102-112, 2000-12-15 (Released:2018-02-01)

Informed Consent for medical treatment has been argued as being not only a doctors obligation but also patients' rights to obtain their desired "quality of life". Nowadays nurses are beginning to have a role in Informed Consent. We, nurses, expect that this role should exist to enhance the patients' rights. So we believe this role is needed. But especially in medical treatment, this responsibility of nurses remains ambiguous. So I expect the law should define clearly a nurses responsibility about medical treatments. Though much literature refers to the doctors obligation, there is little referring to the obligation of nurses. As a legal requirement of medicine, nurses as well as doctors must make an effort to explain the treatment appropriately and to gain the patients' understanding. But this dose not state the nurses' obligation clearly. The purpose of this paper is to define what the nurses' role in Informed Consent for medical treatments should be. So I tried to interpret the nurses' legal obligation in Informed Consent for medical treatments. And then, I tried to compare the role of legal interpretation with that of my own experienced. As a result, I found that the nurses' role does not have the responsibility for Informed Consent in principle. But if nurses practice only this legal role, they can't carry out the essential role of nursing, which is to assist so that patients can live a better life. I found that to be able to interpret the role has an obligation to pay attention to Informed Consent about medical treatments. According to this obligation, despite the legal interpretation, nurses would be able to carry out the essential role of nursing. This role would then be equal to a nurse's ethical position which is to bean, advocate of patients. Consequently, in my view, nurses must carry out the role of Informed Consent for medical treatments from an ethical position, while at the same time understanding the law in which they practice.
著者
梅本 奈美子 布施 晶子 杉浦 正美 鈴木 正子 岡見 雪子 辻 とみ子
出版者
The Japan Dietetic Association
雑誌
日本栄養士会雑誌 (ISSN:00136492)
巻号頁・発行日
vol.57, no.5, pp.356-365, 2014

児童養護施設に入所している子どもたち(施設入所児童)が、自立して食生活を営む力を習得するために、実用的で効果的な食育システムの開発と食育プログラムの作成に必要な基礎調査を行った。名古屋市内児童養護施設14施設の施設入所児童(3歳~18歳)を調査対象者とし、食育指導状況調査、身体状況調査、調理実習による技術調査、アンケートによる食意識調査を実施した。食意識調査は、名古屋市内S小学校在籍児童を比較対象者(家庭生活児童)とした。幼児では、食事の姿勢についてのクイズ正解率が95.8%と正しい知識が身に付いていた。小学生低学年では、施設入所児童は家庭生活児童と比較し、野菜の判別クイズ正解率が有意(<i>p</i><0.05)に低く、野菜の名前を知らないことが分かった。また、施設入所児童は「食事の前に手洗いを行う」項目では、83.1%と家庭生活児童の52.7%と比べ有意(<i>p</i><0.05)に高く、施設における指導の効果が表れていた。「ごはんの時間が楽しみ」と答える割合が、幼児96.4%、小学生低学年81.7%、小学生高学年64.7%、中高生50.0%と年齢が上がるにつれて有意(<i>p</i><0.001)に低くなり、食に対する肯定感が低くなることが分かった。しかし、調理の経験が多い子どもは、食に対する肯定感が高くなり、自立後の自炊に対する不安感が少なかった。本研究の結果から、児童養護施設の食育指導においては、幼児から小学生低学年までに食育体験を多くさせることが有効な指導であり、子どもたちが豊かな食経験を会得できる大切な期間と考えられた。また、小学生高学年からは、技術的体験が多い計画を立案することが有効であると考えられた。
著者
鈴木 正子
出版者
日本幼稚園協会
雑誌
幼児の教育
巻号頁・発行日
vol.57, no.2, pp.36-38, 1958-02-01
著者
鈴木 正子
出版者
日本幼稚園協会
雑誌
幼児の教育
巻号頁・発行日
vol.61, no.8, pp.38-38, 1962-08-01