著者
長田 若奈 酒向 慎司 北村 正
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告. EC, エンタテインメントコンピューティング (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2015, no.8, pp.1-6, 2015-02-23

我々は条件付き確率場を用いた習熟度に対応したバイオリン運指推定手法を提案してきた.しかし,推定運指は運指の自然さや演奏表現の適切さが不十分である問題があった.本論文では,従来よりも多くの楽譜情報を用いて素性の設計を行う.運指に関連する素性には様々なものが考えられるが,素性重みの学習に L1 正則化を用いることで,運指推定に寄与する重要な素性を判別する.実験では,基本的な素性だけを用いた従来法に対して教本運指との一致率が向上することを確認し,また,推定された運指の自然さに関してバイオリン経験者による主観評価を実施したところ提案法による有効性が確認できた.
著者
長田 若奈 酒向 慎司 北村 正
出版者
一般社団法人 電気学会
雑誌
電気学会論文誌C(電子・情報・システム部門誌) (ISSN:03854221)
巻号頁・発行日
vol.134, no.4, pp.581-586, 2014 (Released:2014-04-01)
参考文献数
13

Though violin has been widely used in classical music, violin performance involves a problem that how to determine fingering from a musical score. In fingering determination, beginners often consider the ease for playing, but intermediates take account of expressiveness as well according to their skill level grown. Therefore, we aim to develop an automatic fingering estimation method to assist both beginners and intermediates in finding their appropriate fingering. The problem of fingering estimation is basically to find a most probable state sequence, where a state represents a pattern of left hand corresponding to a musical note from the score. We define the state of left hand as a combination of four parameters. The appropriateness of states is locally defined as a state transition cost and pressing string cost. The problem is how to set the model parameters to adjust the desired skill level. We focused on that the note length affects the difference in violin fingering. In our method, appropriate fingering according to the skill level can be estimated by changing relation between the note length and expressiveness. By comparing estimated fingering with textbook's fingering and subjective evaluation, we confirmed that our method can estimate appropriate fingering for a desired skill level.