著者
高崎 文子
出版者
Waseda University
巻号頁・発行日
2004-01

制度:新 ; 文部省報告番号:甲1834号 ; 学位の種類:博士(人間科学) ; 授与年月日:2004/1/21 ; 早大学位記番号:新3678
著者
高崎 文子
出版者
一般社団法人 日本発達心理学会
雑誌
発達心理学研究 (ISSN:09159029)
巻号頁・発行日
vol.29, no.1, pp.13-21, 2018 (Released:2020-03-20)
参考文献数
20
被引用文献数
1

他者をほめることが効果的であるとは限らない原因のひとつに,ほめられる側とほめる側のほめのとらえ方のズレがあると考えられる。本研究ではほめの機能や効果のとらえ方の個人差を「ほめへの態度」としてとらえ,その発達的変化と態度形成要因について検討することを目的とした。中学生,高校生,大学生,成人の計1058名を対象に,ほめへの態度とほめ/ほめられ経験に関する質問紙調査を行った。その結果,「ほめへの態度」は年齢とともに「承認重視」「用い方重視」の態度が強くなり,「基準重視」「表出躊躇」の態度が弱くなることが明らかになった。また「ほめへの態度」形成に影響を与えるほめ/ほめられ経験について検討した結果,ほめられた経験の量よりも,どのようにほめられたかという経験の質から直接影響を受けることが明らかになった。また,ほめた経験は,その頻度がコミュニケーション効果を媒介して態度形成に影響を与えることが明らかになった。
著者
高崎 文子
出版者
熊本大学教育学部附属教育実践総合センター
雑誌
熊本大学教育実践研究
巻号頁・発行日
vol.38, pp.27-35, 2021-02-12

Due to the COVID-19 pandemic, schools were forced to close nationwide. In addition, elementary and junior high school students could not freely go outside their homes and had to study at home. This situation is assumed to have negative influence on their motivation to learn and mental health.The purpose of this study was to investigate regarding how students managed to study at home, how they responded to online classes and how they coped with the stressful lifestyle during the 3-month period they were off school. 782 elementary school students and 370 junior high school students participated this survey.The results was showed that both elementary and junior high school students were given online lessons in May 2020, either monodirectional or interactive, every day. Most of the students worked every day over homework given by schools, elementary school pupils for over two hours and junior high students for over three hours. Besides doing the homework, many children spent time watching TV or YouTube or doing other enjoyable things including hobbies. In general, few stress symptoms were seen, but an indication that exercising reduces stress and playing games and SNS online increases stress was gained from the survey results.