著者
小林 智紀 高木 通俊 高倉 葉子
出版者
日本学術会議 「機械工学委員会・土木工学・建築学委員会合同IUTAM分科会」
雑誌
理論応用力学講演会 講演論文集 第61回理論応用力学講演会
巻号頁・発行日
pp.202, 2012 (Released:2012-03-28)

本研究は高揚力装置の一種であるGurney Flapの空力特性を,NACA4412形状翼を用いて実験的に求めたものである.Gurney Flapは高速走行する自動車に装着されることの多い高揚力装置であり,1970年代にDan Gurney氏によって考案された装置である. 実験条件はRe=6.5×105であり,Gurney Flapの大きさは翼弦長に対して0%,1%,2%,3%,4%,5%,6%の高さの装置を装着する.実験よりC<>L</>曲線の変化の傾向を維持した状態での揚力係数は高さが4%のものが最も高く,翼のみの状態に比べ2倍の効果を発揮した.また変化の傾向が異なるが揚力係数がより高くなるFlapもあった.抗力係数は高揚力装置の高さを高くするほど同じ迎角でも上昇する傾向を示した.揚抗比はFlap高さが低い状態ほど高く,4%の高さの装置を装着している状態では装着していない状態と比較して74%まで減少した.これらの結果よりGurney Flapは翼重量の増加を最小限として揚力係数を得たい場合や動力の余力があり抗力係数を考慮する必要性が低い場合に最大限の能力を発揮する.
著者
高木 通俊 石原 裕二
出版者
一般社団法人 日本風工学会
雑誌
JWE : 日本風工学研究会誌 (ISSN:09121935)
巻号頁・発行日
vol.78, pp.35-38, 1999-01-31
参考文献数
4

How around an automobile is usually considered as steady phenomenon. Aerodynamic coefficients, the most imponant of which is the drag coefficient, are regarded as constants because of the steady flow around the vehicle body. Them is a thought however, the flow separations and the vortical motions around the body me unsteady and the constant drag coefficient can be obtained as a time averaged value of unsteady forces. The present study has been carried out horn this view point The unsteady wake structure up to 300 Hz of a scale vehicle model was measured using 252 total pressure probes. The measuring system is based on ESP (Electronically Scanned Pressure) sensors, which is very popular in the wind engineering field. The results show the wake of the vehicle model has unsteady structure.