著者
吉積 尚志 瀬木 俊輔 Kiyoshi KOBAYASHI
出版者
一般社団法人 グローバルビジネス学会
雑誌
グローバルビジネスジャーナル (ISSN:24340111)
巻号頁・発行日
vol.6, no.1, pp.1-8, 2020 (Released:2020-06-22)
参考文献数
7

日本企業が参画した海外インフラ建設プロジェクトにて納期遅延が発生し,多額な損害が発生する事例が後を絶たない.本論文は,海外インフラ建設プロジェクトにおいて遅延が発生する要因を契約形態に着目し,纏めたものである.一般的に,遅延が発生した場合,請負者責による遅延日数に対して契約にて定められた損害賠償額(LD)を請負者は発注者に支払う必要があり,請負者はLD支払いを避けるというインセンティブによって,工程を遵守しようと努力する. 本研究ではPrincipal とAgentの関係に基づいてコンソーシアム契約における請負者のインセンティブについて評価した結果,請負者のインセンティブが低下し,そのため,工程遅延が発生しやすくなることを示した.
著者
Kiyoshi KOBAYASHI Masayuki EGUCHI Akira OI Kazuya AOKI Kiyoyuki KAITO
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
Journal of JSCE (ISSN:21875103)
巻号頁・発行日
vol.1, no.1, pp.551-568, 2013 (Released:2013-12-27)
参考文献数
20
被引用文献数
4

This study proposes a methodology to find the optimal inspection policy for road pavement with uncertain deterioration processes. Since the deterioration progresses are characterized by a lot of uncertainty, the pavement conditions cannot be deterministically evaluated unless the inspection or repair activities are carried out. The road administrators have to decide whether repair should be implemented based upon the results of inspection. In this paper, the value of the inspection is evaluated by using the real option theory, and the optimal inspection and repair model is formulated to investigate the optimal inspection frequencies and repair policy, which may minimize the expected life cycle costs. Finally, the validity of the methodology presented in the paper is investigated by a case study dealing with the expressway in the real world.