著者
二宮 浩彰 ニノミヤ ヒロアキ Ninomiya Hiroaki
出版者
同志社大学スポーツ健康科学会
雑誌
同志社スポーツ健康科学 (ISSN:18834132)
巻号頁・発行日
no.3, pp.14-21, 2011-03

原著(Original investigation)本研究では,プロスポーツチームに対するファンの愛着と,ホームタウンへの地域愛着との関係を明らかにすることを目的とした.チームに対する愛着は,所属意識をもった結果としての同一性といえる.ホームタウンへの地域愛着とは,ファンとホームタウンとの情緒的,感情的なつがなりを説明する概念である.データは,京都ハンナリーズのファンを研究対象としてインターネット調査を実施することによって収集した.スポーツ観戦者行動における分析の枠組みとしては,チームに対する愛着とホームタウンへの地域愛着の測定項目を採用した.分析の結果,次のことが明らかとなった.京都ハンナリーズがbjリーグに参入した後から観戦しているファンはホームタウンへの地域愛着が強い.チームの熱心なファンはホームタウンへの地域愛着が強い.チームに対する愛着とホームタウンへの地域愛着には関連がある.The purpose of this study is to investigate the relationships among points of attachment to a team and place attachment of a hometown for professional sport team fans. Attachment to a team is defined identification as consequences through the evaluation of sentiments of belonging. Place attachment is a concept that explains the emotional or affective bonds between a fan and a hometown. The data for this study were collected through internet survey from the fans of KYOTO HANNARYZ. The framework of analysis regarding sports spectator behavior included the points of attachment indicator and place attachment indicator. The findings of analysis include the following. The fans who started to watch a game after KYOTO HANNARYZ had joined bj league have strong place attachment of a hometown. The passionate fans of a team have strong place attachment of a hometown. Attachment to a team and place attachment of a hometown are related.
著者
二宮 浩彰 ニノミヤ ヒロアキ Ninomiya Hiroaki
出版者
同志社大学スポーツ健康科学会
雑誌
同志社スポーツ健康科学 (ISSN:18834132)
巻号頁・発行日
no.3, pp.14-21, 2011-03

原著(Original investigation)本研究では,プロスポーツチームに対するファンの愛着と,ホームタウンへの地域愛着との関係を明らかにすることを目的とした.チームに対する愛着は,所属意識をもった結果としての同一性といえる.ホームタウンへの地域愛着とは,ファンとホームタウンとの情緒的,感情的なつがなりを説明する概念である.データは,京都ハンナリーズのファンを研究対象としてインターネット調査を実施することによって収集した.スポーツ観戦者行動における分析の枠組みとしては,チームに対する愛着とホームタウンへの地域愛着の測定項目を採用した.分析の結果,次のことが明らかとなった.京都ハンナリーズがbjリーグに参入した後から観戦しているファンはホームタウンへの地域愛着が強い.チームの熱心なファンはホームタウンへの地域愛着が強い.チームに対する愛着とホームタウンへの地域愛着には関連がある.The purpose of this study is to investigate the relationships among points of attachment to a team and place attachment of a hometown for professional sport team fans. Attachment to a team is defined identification as consequences through the evaluation of sentiments of belonging. Place attachment is a concept that explains the emotional or affective bonds between a fan and a hometown. The data for this study were collected through internet survey from the fans of KYOTO HANNARYZ. The framework of analysis regarding sports spectator behavior included the points of attachment indicator and place attachment indicator. The findings of analysis include the following. The fans who started to watch a game after KYOTO HANNARYZ had joined bj league have strong place attachment of a hometown. The passionate fans of a team have strong place attachment of a hometown. Attachment to a team and place attachment of a hometown are related.
著者
Ninomiya Hiroaki Ito Eisuke Flanagan Brendan Hirokawa Sachio 二宮 啓聡 伊東 栄典 フラナガン ブレンダン 廣川 佐千男
出版者
IIAI
巻号頁・発行日
2012-09-19

The value of an open event is in active communication between participants. However, it is difficult to look for those who have a common interest or a common friend. You would miss an opportunity to speak directly to your SNS friends or to those who have common SNS friends, unless you notice that there are such participants and you recognize them. This paper proposes a participant managerial system for using the human relations in SNS in an actual event site. Each participant makes his registration to an event using his SNS ID. In the event site on the day, the participant only has to touch his mobile terminal to a NFC tag. The participant and his SNS are bound by this action. The organizer as well as the participants can understand the background and the interests of each participant using SNS information. NFC tag provides real time attendance-and-absence status of the participants. It is expectable that the proposed system promotes exchange between participants.