著者
VAN DEUSEN Brendan PATRICK John Owatari-DORGAN Brendan VAN DEUSEN John Patrick Owatari-DORGAN Thom RAWSON
出版者
長崎国際大学
雑誌
長崎国際大学論叢 (ISSN:13464094)
巻号頁・発行日
vol.15, pp.13-21, 2015

アクティブ・ラーニングの演習を実施し、管理することは、EFL の教員にとってはますます差し迫った問題になりつつある。本稿では、オンラインの学習テクノロジーを活用することによってもたらされるアクティブ・ラーニングへの利点について調査を行った。まず、アクティブ・ラーニング、および Moodle として知られている学習管理システムを概観する。次に、日本の大学の EFL クラスにおいて、Moodle と連携させたアクティブ・ラーニングの実践内容について記述する。さらに、アクティブ・ラーニングに Moodle を活用することに対する学生と教員の意識調査を行った。その結果、自主的な学習活動、タスクベースの学習活動、さらに社交的に構成された学習活動による体験を通じて、学生と教員の双方が、Moodle 活用はアクティブ・ラーニングを支えるものであると肯定的に捉えていることがわかった。The implementation and management of active learning practices is becoming a more pressing concern for instructors of English as a foreign language (EFL). For this paper, the authors investigated the possible benefits to active learning provided by online learning technologies. The authors begin with overview of active learning and the learning management system (LMS) known as "Moodle". Following this, the authors describe the implementation of active learning in conjunction with Moodle in an English as a Foreign Language class at a Japanese university. Additionally, the authors surveyed students and teachers about their impressions of using Moodle for active learning. Students and teachers positively perceived Moodle as supporting active learning through experiences with autonomous, task-based, and socially constructed learning activities.