著者
VAN DEUSEN Brendan OWATARI-DORGAN John Patrick RAWSON Thom Brendan VAN・DEUSEN John・Patrick Owatari-DORGAN Thom RAWSON
出版者
長崎国際大学
雑誌
長崎国際大学論叢 = Nagasaki International University review (ISSN:13464094)
巻号頁・発行日
vol.16, pp.1-11, 2016

本稿では、日本の大学において、外国語としての英語を学ぶクラスのためのアクティブラーニングのビデオプロジェクトについて考察する。このリサーチプロジェクトの目的は、次の問いを調査することである : 1)学生の英語力にこのプロジェクトはどのような効果があるのか、 2)英語力以外のどのようなスキルを学生は身につけるのか。これらの問いに答えを出すために、このプロジェクト実施の前後に、学生が認識している効果と困難さに関する意見を把握するためのアンケート調査を実施した。これらの結果と教員の観察、及び最終成果物に基づき、このプロジェクトは、学生の英語コミュニケーションスキル、協力するスキル、プロジェクトのプランニングスキル、そしてメディア制作のスキルの向上に寄与したと言える。また、テクノロジーの役割は有益であることが見て取れたが、時に、プラスの面とマイナスの面の両方が見られる場合もあった。さらに、統合カリキュラム内でプロジェクトを実施することの含意についても論じている。This paper discusses the implementation of an active learning video project for an English as a foreign language class at a university in Japan. The goal of this research project was to investigate the following questions: 1) How did the project benefit students'English? 2) What non-English skills did the students acquire ? A questionnaire was administered before and after the project to gage students' opinions about the perceived benefits and difficulties of the project. Based on these results, teacher observation and an analysis of the end product, this project helped students improve skills for English communication, collaboration, project planning and media production. The role of technology was observed to be positive, though it both enables and hindered students at times. Implications for implementing projects within an integrated curriculum are discussed.
著者
VAN DEUSEN Brendan PATRICK John Owatari-DORGAN Brendan VAN DEUSEN John Patrick Owatari-DORGAN Thom RAWSON
出版者
長崎国際大学
雑誌
長崎国際大学論叢 (ISSN:13464094)
巻号頁・発行日
vol.15, pp.13-21, 2015

アクティブ・ラーニングの演習を実施し、管理することは、EFL の教員にとってはますます差し迫った問題になりつつある。本稿では、オンラインの学習テクノロジーを活用することによってもたらされるアクティブ・ラーニングへの利点について調査を行った。まず、アクティブ・ラーニング、および Moodle として知られている学習管理システムを概観する。次に、日本の大学の EFL クラスにおいて、Moodle と連携させたアクティブ・ラーニングの実践内容について記述する。さらに、アクティブ・ラーニングに Moodle を活用することに対する学生と教員の意識調査を行った。その結果、自主的な学習活動、タスクベースの学習活動、さらに社交的に構成された学習活動による体験を通じて、学生と教員の双方が、Moodle 活用はアクティブ・ラーニングを支えるものであると肯定的に捉えていることがわかった。The implementation and management of active learning practices is becoming a more pressing concern for instructors of English as a foreign language (EFL). For this paper, the authors investigated the possible benefits to active learning provided by online learning technologies. The authors begin with overview of active learning and the learning management system (LMS) known as "Moodle". Following this, the authors describe the implementation of active learning in conjunction with Moodle in an English as a Foreign Language class at a Japanese university. Additionally, the authors surveyed students and teachers about their impressions of using Moodle for active learning. Students and teachers positively perceived Moodle as supporting active learning through experiences with autonomous, task-based, and socially constructed learning activities.