著者
山里 敬也 YAMAZATO Takaya
出版者
名古屋大学高等教育研究センター
雑誌
名古屋高等教育研究 (ISSN:13482459)
巻号頁・発行日
no.20, pp.19-34, 2020-03

本稿は2019年9月に開催された「オンライン学習の可能性と課題」と題したシンポジウムでの筆者の講演内容を書き起こしたものである。具体的には、名古屋大学におけるオンライン教育の支援体制について述べていくが、そこにはページ数を割かず、オンライン学習のメリットと問題点などシンポジウム企画案にあった主な論点に対して筆者なりの回答を「学習者を主体とした教育」のコンテキストで試みる。また、経済開発協力機構(OECD)がまとめたポジションペーパー(2030年に向けた学習枠組み)を取り上げ、抜本的なカリキュラム改革が必要であること、とりわけ現状の過密なカリキュラムを解消することが急務であることを述べる。そのための施策の一つとして講義の標準化とオンライン教材について述べる。学習者を主体とした教育への転換は世界的な潮流であるが、そのための支援体制が脆弱であり、ここが大問題である。教育改革を真に望むのであれば教育改革を担う支援体制を強化し、そこに大学がもつリソース(ひと・かね・もの)を大胆に投入すべきである。This article is a transcript of the author's presentation at a symposium entitled "Possibilities and Challenges of Online Learning" held in September 2019. The article describes in detail the online education support division at Nagoya University, but the author does not divide the number of pages. He tries to reply to the five questions held up for the symposium in the context of "learner-centered education." The article also deals with the OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) Learning Framework 2030 and then emphasizes the drastic curriculum reform, especially the urgent need to replace the current overcrowded curriculum. As one of the measures for this purpose, the author suggests lecture standardization and online teaching materials. The shift to learner-centered education is a global trend, but the support system for this is insubstantial. This is a significant problem. If education reform is truly desired, the support system for education reform should be strengthened, and the university's resources (people, money, things, etc.) should be invested boldly.
著者
山里 敬也 YAMAZATO Takaya
出版者
名古屋大学高等研究教育センター
雑誌
名古屋高等教育研究 (ISSN:13482459)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.267-279, 2018-03

本稿では、筆者が実践している「貧乏人の反転授業(poorman’s flipped class)」について、その評価と私見を述べる。具体的には、2015年度および2016年度に実施した授業について、学習効果があるのか無いのか、についての評価および考察を行い、筆者の所感を述べる。結論を述べると、学習効果が期待できる点については間違いないであろう。とりわけ、事前学習をしっかりとやってくる学生については、著しい学習効果が期待できる。一方で、反転学習の鍵を握る時間外学習を向上させる仕組み、および、時間外学習における学習内容を把握する仕組みについては、未だ試行錯誤を行っている。ICTを活用したシステム利用を採用しないと難しいのでは無いか、と感じ始めている。This report evaluates active learning techniques employed by the author in a so-called “poor man’s flipped classroom.” Different from a flipped classroom that provides video lectures, students self-learned outside of school hours using a textbook and references in the poor man’s flipped classroom. A challenge is achieving equivalent teaching and learning effectiveness with this active learning pedagogical method. This report estimates lectures given by the author in 2015 and 2016. As a result, the flipped classroom shows positive impact on students’ learning effects, especially for students who work hard on advance preparation. Self-learning outside school hours is often viewed as the critical element in the flipped classroom. However, enhancing self-learning performance is difficult without the aid of information systems.