著者
奥井 遼
出版者
京都大学大学院教育学研究科
雑誌
京都大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13452142)
巻号頁・発行日
vol.57, pp.111-124, 2011-04-25

This paper aims to reconsider the education of the body, by referring to the phenomenological framework of Maurice Merleau-Ponty (1908-1961). Many interests in the body among educational studies have been given to changing bodies or improving performances as the education of “through the body.” On the other hand, works of the body, according to Merleau-Ponty’s framework, are the base of the experience of the world, which has already moved before a reflective subject thinks about world. If it is so, we can understand that these works of the body have been beyond our educational attempts or intentions. In this paper, I describe these works of the body, which provides a perspective to its education. To explain this perspective, I first consider the influences of Husserl to Merleau-Ponty, who expands and deepens the basic framework proposed by the Husserl’s phenomenology, especially about the idea of“ Lebenswelt” transforming to“ le monde vécu.” Second, I investigate the concept of “intercorporéité, ” which is regarded as a key concept in describing the experience of the world. In conclusion, I reconsider the education of the body by claiming the educational significance of the concept of “intercorporéité” and the phenomenological mode of thought in educational studies.

言及状況

Twitter (4 users, 7 posts, 4 favorites)

メルロ=ポンティについてのソルボンヌ講義に関する論文いっぱい転がっていたから、少し読んでみよう。 https://t.co/FrGjUcMdT7 https://t.co/Ss7cWynB3g https://t.co/g29VIV45uh https://t.co/dOWeGjakZb
メルロ= ポンティにおける「間身体性」の教育学的意義 : 「身体の教育」再考 https://t.co/uWO3tIkEZW #メルロ=ポンティ
なんか鯖落ちしているのか、開きませんね。奥井遼『メルロ= ポンティにおける「間身体性」の教育学的意義 : 「身体の教育」再考』http://t.co/3NrLMeOi @sunamajiri @tahararara
世界内存在の端緒を更新する記述は、現象学的還元が完全な還元の不可能性の発見であったゆえに、むしろ身体を変容させる教育(世界を分からせる説明的行為)としてこそ意義がある、という奥井氏のメルロ的教育論http://t.co/tcOlG4Cu なかなか読みやすかった。
よさそうね(^-^)/ @aoinatsunosora これ、わりとよく読めてるほうだと思う。「京都大学学術情報リポジトリ:メルロ=ポンティにおける "间身体性"の教育学的意義: "身体の教育"再考」 http://t.co/kDkmKarP
これ、わりとよく読めてるほうだと思う。「京都大学学術情報リポジトリ:メルロ=ポンティにおける "间身体性"の教育学的意義: "身体の教育"再考」 http://t.co/OZfO1Bru

収集済み URL リスト