著者
菅野 耕三 酒匂 俊彦
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要. III, 自然科学 (ISSN:03737411)
巻号頁・発行日
vol.33, no.2, pp.125-137, 1984-12-31

最近市原ら(1984)によって提唱された大阪府岸和田市津田川流域に分布する大阪層群における最下位の海成粘土層すなわちMa-1層層準およびその下位層から産する珪藻群集を検討した。その結果,Ma-1層から淡水棲種が多産し,海棲種がごくわずかに随伴するのみで,この粘土層の堆積環境は海水域とは考えにくい。しかし,その直下の粘土層から産する珪藻群集は,ほぼ100%淡水棲種から構成されており,両者の群集内容には差異があることから,堆積環境にも違いがあると思われる。また,このことは,珪藻化石を使ってこの層準の地層対比が可能なことを示唆している。Recently,Itihara et al.(1984)discovered a marine-like clay bed about 15m above Sengokubashi volcanic ash layer of the Osaka Group in the drainage area of the River Tsuda,Kishiwada City,and gave it the symbol,Ma-1.The writers carried out the analysis of the diatom flora in order to know the environment which the marine-like clay(Ma-1)were deposited.Their results are shown in Fig.6.
著者
松岡 弘
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要. III, 自然科学 (ISSN:03737411)
巻号頁・発行日
vol.23, pp.55-66, 1974

1歳~34歳までの死因の第1位を占めるのが不慮の災害(事故)による死亡である。それ故学校保健においても学校安全教育は重要な位置にあるが,その基礎的研究は以外に少ない。1),2),3)筆者はこれまで幼児,小学生,中学生,高校生,大学生および交通事犯少年らを対象にその安全能力の発達に関する一連3)-7)の研究を続けてきたが,今回は絵画面接技法による幼児の安全意識の発達に関する研究と,筆者らが開発をすすめている安全能力検査(SAT)を中学生,高校生および交通事犯少年に実施した結果を報告し,現在の学校安全教育の問題点について言及したい。本研究の要旨は次のようなものである。(1)交通安全を中心にした10枚の絵(27×10cm)を4~8歳児に提示し,その絵にしめされた状況にどう反応するかによって子どもの安全意識の発達をみた。その結果は,日常生活で必要とする安全知識の多くは8歳までに獲得されるが,幼児では交通安全教育の基本である正しい歩行・乗車のマナーなど基本的事項の学習が十分でないことが判明した。(2)安全能力検査(SAT)を中学生,高校生,交通事犯少年に実施した結果から次のような知見を得た。中学生から高校生の年代では,注意力・動作の速さなどの項目では得点の上昇がみられるが,動作の安定性・安全行動・リスクティク(挑危険)などの項目では変化がみられない。交通事犯少年は,動作の速さではすぐれているが動作の質で劣っている。すなわちスピードはあるが正確さに欠けることが推測され,かつ安全の態度でも問題のあるものが多い。Safety education is an important part of school health education, but little work has been done on the development of safety abilities of children. In order to measure adequately the development of the safety abilities of the pre-school child as well as the pupil, the author takes the following two approaches: a) To younger children (aged 4 to 8) are shown ten pictures and we ask for them to answer questions about the pictures. b) A Safety Abilities Test (SAT) is prepared for this study. SAT consists of attention test, speed test (A and B), emotion test and safety behavior test. The following results have been obtained: 1) Though most of the safety knowledges necessary for daily life is achieved at eight some other abilities are not sufficiently developed. 2) The scores on the attention test and speed test A (quantity test) are high for senior high school pupils, but as to the scores on the safety behavior test and speed test B (quality test) they are the same as junior high school pupils. 3) Boys who had been in traffic accidents or violated traffic rules had shown high scores on speed test A but low scores on speed test B.