著者
延 恩株 Eunju YON
雑誌
桜美林論考. 言語文化研究 = The journal of J. F. Oberlin University. Studies in language and culture (ISSN:21850674)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.83-100, 2011-03-01

本稿は古代新羅の始祖神話と日にっしん神信仰の考察である。古代の韓国には壇君(タングン)神話・朱蒙(チュモン)神話などの建国の始祖神話が多くあるが、これらの神話も視野に入れて、本稿ではまず、新羅の始祖と見なされている、朴・昔・金という三氏の始祖神話の特性を分析している。高句麗の始祖神話には、東北アジアの民族に特徴的である日光感精説話が見られるが、新羅の三氏の始祖神話にはこれが明確には現れていない。新羅では日神信仰は日光感精などの神話よりも海洋型・水平型の太陽崇拝にその源泉を有する傾向が強い。その意味では三氏のうち昔氏の脱解(タルヘ)神話に最も多く日神信仰が反映しているように思われる。しかし三氏の神話は新羅の始祖神話の全体像を構成しているとは言えない。これに、赫居世(ヒョッコセ)やその王妃閼英(アリョン)を生んだとされる、慶州の仙桃(ソンド)山(西岳)の神、娑蘇(サソ)神母説話ないし神話と、延烏郎(ヨノラン)・細烏女(セオニョ)説話とを加えて総合的に考察することによって、初めてその全体像を知ることができるであろう。本稿では娑蘇神母に特に注目し、まず新羅の始祖女神としての神母を『三国史記』(12世紀。本稿では「國」はすべて新字体に直した)と『三国遺事』(13世紀)に則して取り上げ、その後で、中国の伝説上の神仙である西王母に娑蘇の神話的ルーツを探っている。なお延烏郎・細烏女説話については紙幅の制約があり、後日の発表を期すことにした。
著者
中山 市太郎 Ichitaro NAKAYAMA
雑誌
桜美林論考. 言語文化研究 = The journal of J. F. Oberlin University. Studies in language and culture (ISSN:21850674)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.39-56, 2010-03-01

メディアのデジタル化が急速にすすむ今日、「表現」の世界では、多くの表現手法の新しい試みと失敗が繰り返されている。メディアの、変化のスピードが速いため、表現に関わる編集者やプロデューサーは、ハードウェア技術の壁に翻弄されて、新しいメディア表現の確立に戸惑っているように見える。本稿は、電子出版などデジタルメディア誕生直前の、ビデオディスクにおける静止画映像出版の実験的ともいえる表現上の試みや、ハードウェアとソフトの互換性というデジタルメディアが避けて通れない技術的問題点を、ソフト制作者や編集技術者らは当時どう乗り越えてきたかを検証し、デジタルメディア時代の技術の継承と課題について考察するものである。
著者
浅井 亜紀子 Akiko ASAI
雑誌
桜美林論考. 言語文化研究 = The journal of J. F. Oberlin University. Studies in language and culture (ISSN:21850674)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.67-82, 2011-03-01

Social identity is defined as one's knowledge of identification with a social group, and its theory has been developed based on experimental research in group-to-group relationships. This qualitative study examines how social identity theory is applicable to college students' feelings of identification with their college. In this study, factors influencing undergraduate students'feelings of identification with their college are investigated, including the roles of college jargon in their identification with their college.Two investigations were conducted. In the first investigation, a total of 24 first grade students were asked the following: (1)to report their transitional experiences from their high school to college in one year;(2)to complete a three day journal twice a year;(3)to join group discussions on two occasions;(4)to write a report about their one year transitional experiences upon entering college. In another investigation, a total of 159 undergraduates were asked to write a report of their feelings of identification with their college, and they were examined on their knowledge of jargons used on campus.The results found three factors influencing their sense of identification with their college:(1)human relationships in college, (2)knowledge and skills of goal-achievement in college, and (3)comparison of their college with other colleges. Jargon also plays an important role in promoting relationships with other members, utilizing university knowledge effectively, and giving authentic feelings of memberships of their college in informal ways. Theoretical implications of social identity are also discussed.