著者
仲里 仁史 栂尾 春奈 松瀬 美紅
出版者
熊本大学
雑誌
熊本大学教育学部紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Kumamoto University (ISSN:21881871)
巻号頁・発行日
no.66, pp.223-228, 2017

【序言】近年,食物アレルギーを持つ児童生徒が増加している.また,アナフイラキシーショックによる死亡事故の発生など学校現場のみならず社会的にも食物アレルギーに対する関心が高まっている.【方法】本研究では,将来学校教員となる教育学部(養護教諭養成課程を除く)4年生94名を対象に食物アレルギーに関する知識や意識についてアンケート調査を行った.また,同19名に食物アレルギーの基礎知識や緊急時対応について講習を行いその教育効果を検討した.【結果】①教育学部生は食物アレルギーに関する基礎知識やエピペンなど緊急時対応に関する知識が不十分であることがわかった.②講習により食物アレルギーに関する知識は,一部を除き8割以上の正答率となった.全20問中10問で全員が正答した.③講習後,正答数は各人で増え,講習前の10.6±3.5点(平均±標準偏差;20点満点)から講習後の17.6±1.3点(同)に上昇した.【結論】食物アレルギー講習は教育効果がある.全ての教育学部生が食物アレルギーについて学び対応力を身に着けることは,将来学校現場における児童生徒の救命に寄与すると考えられる.
著者
松永 拓己
出版者
熊本大学
雑誌
熊本大学教育学部紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Kumamoto University (ISSN:21881871)
巻号頁・発行日
no.64, pp.213-220, 2015

熊本県の阿蘇は魅力的な観光地であり、特色ある風物の宝庫である. 全国から多くの観光客が訪れている. 阿蘇内牧地区の活性化に取り組むことを求められ、芸術による取り組み(アートな街つくり)を考え2013年度より実施している. 2014年度においては、更なる取り組みを行う. また、阿蘇一の宮の宿泊施設「かんぽの宿」看板絵の制作を依頼された. この宿泊施設の新たな魅力づくりに絵画制作を行う取り組みである. 以上、2つの絵画制作の取り組みを立案、実践をもとに考察するものである.
著者
松瀬 憲司
出版者
熊本大学
雑誌
熊本大学教育学部紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Kumamoto University (ISSN:21881871)
巻号頁・発行日
no.66, pp.83-90, 2017

In Present-day Standard English (PSE) there are some lexical verbs which also have a peculiar negative construction, namely do-less negation, such as They know not what they do, in spite the fact that do negation is normally the rule for them, like They don't know what do. Diachronically speaking, these two negative constructions belong to what we call "Jespersen's cycle," the former of which is its stage III beginning in the early Modern English period and the latter, its stage I' (= IV and V in the original) which we are on now. The reality is, however, stranger: we have a verb that seems not to have completely been in the stage I' even in PSE, too. It is the verb hope, for we usually cannot use don't as the negative marker for its declarative sentences: *I don't hope it rains. This is a typical example of lexical diffusion seen in do negation as a syntactic change. Since the verb hope has a rather strong semantic content, i.e., "desire," it is semantically hard to negate in its declarative sentences, especially when they have I hope. Its negative side, then, seems to be propitiously taken by I'm afraid instead, so that I hope and I'm afraid can be complementarily distributed.
著者
山梨 八重子
出版者
熊本大学
雑誌
熊本大学教育学部紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Kumamoto University (ISSN:21881871)
巻号頁・発行日
no.64, pp.267-274, 2015

This purpose of this research is to clarify issues related to the establishment of theory on yogo teachers as professional. A variety of different research projects have been carried out through the present time with a view to establishing yogo teachers as professional in their fields. The majority of this research has been conducted based on the results of Manabu Ogura's research, which means that Ogura's research has garnered a certain level of respect as a body of work presenting yogo teachers as professional. This paper re-examines research conducted by Ogura on the specialized nature of yogo teachers, comparing this work with documents by M. Lieberman, on which Ogura's work was based.Our research shows that the specialized nature of yogo teachers described by Ogura is limited to differentiating yogo teachers from conventional teachers within the school organization; therefore Ogura's scope is limited. Further, it has also become clear to us that the viewpoint of yogo teacher profession from Japan's unique perspective on yogo teachers as conventional teachers lacks a solid foundation. If we are to emphasize Japan's special positioning of yogo teachers in the larger context of conventional teachers, we conclude that there is a need to examine the deep specialization from a broad perspective— including trends in teacher profession theory—in order to further establish theory on the profession of Yogo teacher.本論は、養護教諭の専門職論の先達である小倉の研究を検討し、専門職としての養護教諭論にせまる上での課題を明らかにすることを目的とする.
著者
仁野平 智明
出版者
熊本大学
雑誌
熊本大学教育学部紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Kumamoto University (ISSN:21881871)
巻号頁・発行日
no.65, pp.7-15, 2016

本稿は、改訂前の平成16年検定済から、改訂後の平成22年、現行の平成26年検定済教科書までの俳句教材の変遷を調査・分析し、「伝統的な言語文化に関する事項」の新設と教材の指定が、小学校国語教科書教材に与えた影響について考察することを目的とする。