著者
山本 晃
出版者
大阪教育大学教育学部障害教育講座
雑誌
障害児教育研究紀要 (ISSN:03877671)
巻号頁・発行日
no.26, pp.19-27, 2003

現場での要求から、障害のある青年、特に情緒障害や知的障害のある青年の心理的問題を解明するために、本研究が企てられた。情緒的問題、知的障害を伴なった青年の発達を、健常青年のこころの発達に対する、ある種のバリエーションとして、位置づけようと考えている。第4報に引き続き、この第5報では、Blosの青年期の発達分類における「青年期後期」、およそ18歳から20歳ころにあたる時期と青年期から成人期への移行期である「後青年期」、およそ20歳以降から30歳ころまでの時期について、健常の場合を述べた。その際、理論のみに偏らないように事例をできるだけ多くとりあげた。 第4報と同様、論述を具体的にするために、事例をたくさん引き合いに出す。しかし、差し障りのない事例以外は、特定の事例をさしているわけではなく、これまでの私の事例経験などから創作している。いくつかの事例を繋ぎ合わせ、変更も加えたりした。青年期の課題を典型的に表現するように、また本来の問題点を歪曲しないように工夫した。This study is attempted from the needs in the school of mental handicapped children. Many teachers and parents want to know about the mentality of their adolescents with mental handicap. Their Mentality should be placed as the variation of the mentality of normal adolescents. According Blos'es classification this fifth report is the development of late adolescence and post adolescence, namely, pre-adulthood illustrated. To avoid the abstract theory several cases are adopted, About the ego identity by Erikson is also discussed.
著者
山本 壮則 池田 聡 永田 忍 金森 裕治
出版者
大阪教育大学教育学部障害教育講座
雑誌
障害児教育研究紀要 (ISSN:03877671)
巻号頁・発行日
no.30, pp.33-44, 2007

本論文の一つめの目的は、障害理解学習とその背景となる交流教育(交流及び共同学習)や障害観を概観することである。二つめの目的は、小学校6年生を対象として行った障害理解学習での感想を質的研究法であるKJ法を用いて分析し考察することである。その障害理解学習は、アイマスクやシュミレーションレンズを用いて視覚障害者を模擬体験する授業であった。模擬体験により、児童は障害に対してマイナスのイメージやステレオタイプのイメージを抱いた。これらは、ICDIHの構造的理解といえる。スティグマ的な感想もあり、今回の模擬体験による障害理解学習は転換が必要である。一方で、スティグマを障害理解の段階の初期ととらえることもできた。今後、模擬体験を含めたうえで、系統的な障害理解学習の構築が必要であると指摘することができる。The primary purpose of this thesis is to take general views of The Disability Understanding Study and exchange education, and to challenge the individual's outlook on disabilities. The secondary purpose is to analyze, by using the KJ Method (that is, the qualitative research method) and to consider the general impressions from the practical use of the Disability Understanding Method targeting elementary school sixth graders for this study. For the Disability Understanding study, eye masks and simulation lenses were used to mimic the experience of a visual handicap. The sixth grade student had the opportunity to deal with both the visual challenge and the stereotypes associated with this particular impediment through the mock experience of sightlessness. It can be said that this lays the basis for a structural understanding of ICDIH. There are also issues of stigmas associated with handicaps therefore making it necessary to increase awareness of the disabled experience through mock practice. In the case of the sixth graders using the Disability Understanding Study, stigma was caught and identified with the promise of a deeper understanding of visually handicapped people. It can be pointed out that systematic constructions of Disability Understanding Studies incluging mock experiences of physical disabilities are valid and necessary in the future.
著者
山下 光 藤林 美保
出版者
大阪教育大学教育学部障害教育講座
雑誌
障害児教育研究紀要 (ISSN:03877671)
巻号頁・発行日
no.25, pp.73-79, 2002

自由描画によって脳損傷患者の構成能力を評価する際の題材として、欧米では自転車がよく使用されているが、わが国ではその使用例は少ない。そこで、年齢と職業が異なった2群の健常者(大学生、現職学校教員)に、自転車の自由描画を行わせ、それをLezak(1976,1983,1995)の20点法で採点した。その結果、評定者間の一致度が低い採点項目が少なくなく、臨床的な検査としての妥当性には疑問が残った。 しかし、被験者のほとんどが日常的に自転車を使用していたにもかかわらず、その形態を正しく再生できた者は非常に少なく、極端な省略、単純化や変形が認められるなど、日常記憶、特に日常物品の記憶に関する研究としては興味深い結果であると思われた。In Western countries, the bicycle is a most popular and useful subjects matter for free drawing test to investigate constructional abilities in brain damaged patients. Accordingly there were little studies about that in japan, an attempt was made to exam the reliability of Lezak's 20-points scoring system (Lezak,1976.1983,1995) in healthy Japanese participants. Free drawing of the bicycle were obtained from 58 university students (mean age 20.1±1.0 yrs ) and 37 school teachers (mean age 41.7± 7.4 yrs ), and two research assistants scored independently using 20-points scoring system. There is a doubt for clinical use, because interscorer reliability is not enough high on some items. Although almost participaints see and use the bicycle in daily life, they frequently omitted important parts (e.g., gear, drive chain, pedals) of it. The results revealed that long-term memory for common objects is not clear contrary to our expectations.
著者
守屋 國光
出版者
大阪教育大学教育学部障害教育講座
雑誌
障害児教育研究紀要 (ISSN:03877671)
巻号頁・発行日
no.25, pp.9-22, 2002

障害者福祉計画の基礎調査の一環として行われていた意識調査の結果(守屋,1995,1996b,c,1998a,b,c)に基づき、障害者就労の現状について検討した。柏原市調査(障害者本人694名、成人市民1,221名、中学生2,617名)と名張市調査(障害者本人1,068名、成人市民1,526名、中学生1,164名)の結果からは、成人市民の8割以上、中学生の7割が障害者の就職は難しいと考えていた。実際に、現状は厳しく、現在就労している障害者は2~3割で、常勤が約4割、自営が約2割、パート・アルバイトが1割台であり、福祉就労も1割近くを占めていた。就労日数は週5日以上が6~7割、製造・加工が3分の1を占め、平均月収は5万円未満が3割であった。現在就労していない障害者は7割で、病気(障害を含む)だからが4割、高齢だからが3~4割であった。就労希望者は2割で、希望の形態は常勤とパート・アルバイトがいずれも2割、内職と福祉的就労がいずれも1割5分であり、希望の日数は5日以上が4~5割、希望の内容は製造・加工が3割弱、希望の平均月収は5~10万円未満が2割強で最も多かった。The purpose of this paper was to clarify the occupational needs of people with desabilities. Two surveys were carried out in the form of a questionnaire concerning the occupational situations for the disabled. One was conducted for 4,532 subjects including 694 disabled people, 1,221 adult people, and 2,617 junior high school pupils,living in Kashiwara City, Osaka, in 1996. The other was conducted for 3,758 subjects including 1,068 disabled people, 1,526 adult people, and 1,164 junior high school pupils, residing in Nabari City, Mie, in 1998. The results of both surveys showed the following tendencies. (1) More than 80% of the adults and about 70% of the pupils consider that it is difficult for disabled people to get their jobs. (2) About 70% of the people with disabilities have no job, while about 30% of them do their work. Their main reasons of non-working are their disabilities or illness and their aging. (3) However, about 20% of the non-workers want to get their work.
著者
糸永 和文
出版者
大阪教育大学教育学部障害教育講座
雑誌
障害児教育研究紀要 (ISSN:03877671)
巻号頁・発行日
no.29, pp.9-19, 2006

大阪教育大学障害児教育学科の有志は、肢体不自由児を中心とする障害児に対する動作訓練キャンプは、昭和46(1971)年から平成3(1991)年までの間、年1回の6泊7日のキャンプを20年間続けた。20年間に305名のトレイニー(障害児)、348名のトレイナー(274名の大阪教育大学の学生と74名の現職教員)がこのキャンプに参加した。キャンプの後のアフターケアとして、月に2回、日曜日の昼から夕刻にかけて行った月例会は20年間で460回であった。実施したキャンプと月例会の実践は、参加したすべての脳性マヒ児やその他の障害児達に極めて有用な効果をもたらした。こういった実践の中で大阪において障害児の訓練が出来る人材を多く育成してきた。Volunteers of spetial Edukation course in Osaka Kyoiku University established Dosakunrenn (Motor-action trainingu) camp from 1971 to 1991. The numbers of camp were 20 times in 20 years. 305 children of physically handicaped children (trainee) and 348 trainer (274 students of Osaka Kyoiku University and 74 teachers of the school for handicaped children) perticipated the camp. After the camp, follow-up session twice a month enforceded in 20 years and total numbers of follow-up session were 460 tines. Camp and follow-up session made remarkable fruits on cerebrel palsied children and other handicapped children. These program educated many trainers dealing with handicapped children in Osaka.