著者
高松 基之
出版者
東洋英和女学院大学現代史研究所
雑誌
現代史研究
巻号頁・発行日
no.13, pp.21-78, 2017-03-31

Since 1945, 13 presidents have been sworn into office as president of the United States. Each president has adopted and developed his own unique management and decision making style. This paper aims to explore how President Dwight D. Eisenhower established his style during his presidency.In the 1950s and 1960s the prevailing image was that Eisenhower was a passive president, who reigned but did not rule, surrounded by an overly protective staff and dominated by strong cabinet secretaries such as John Foster Dulles that have been delegated too much authority. The availability of declassified materials in the Eisenhower Presidential Library challenged his passive image. At present Eisenhower is regarded as a more modern president than his youngersuccessor John F. Kennedy.Eisenhower was a president who deliberately chose to manipulate, organize, and dominate his administration with a hidden hand. Over 35 years of military experience had led Eisenhower to be deeply concerned with organizational problems. For Eisenhower, information, procedures, organization, formal meetings, and informal consultations were preparations for important decisions. Because Eisenhower placed great value on the planning process and intensive discussions, he revitalized the National Security Council (NSC) in the decision process with an appointment of Robert Cutler as the special presidential assistant on national security affairs.President Eisenhower trusted Dulles as Secretary of State and used to consult with him before and after important decisions both on foreign affairs and during the crises. There seemed to an apparent contradiction between the simultaneous existence of a strong secretary of state and a strong NSC in the White House. However, the lack of conflict between Dulles and Cutler was to due to Eisenhower’s solid confidence in secretary of state and the perception of the function of special assistant developed by Cutler. He firmly believed in the role of coordinator. Policy guidelines were formulated from the NSC process and the action of council meetings, operational decisions were usually made in the Oval Office, and diplomacy was largely in the hands of Dulles.
著者
進藤 久美子
出版者
東洋英和女学院大学現代史研究所
雑誌
現代史研究
巻号頁・発行日
no.7, pp.41-99, 2011-03

はじめにからⅡ反体制の婦選活動までを収録
著者
進藤 久美子
出版者
東洋英和女学院大学現代史研究所
雑誌
現代史研究
巻号頁・発行日
no.8, pp.1-45, 2012-03

Ⅲ体制的価値の導入と婦選活動の新展開、以降を収録
著者
Kannapa Pongponrat 石井 香世子
出版者
東洋英和女学院大学現代史研究所
雑誌
現代史研究
巻号頁・発行日
no.11, pp.1-20, 2015-03-31

本稿の目的は、災害弱者としての外国籍市民の置かれた状況を、現地調査をもとに明らかにすることにある。既存の在日外国人に関する研究の文脈では、在日タイ女性を対象とした研究は少なく、数少ない既存研究もタイ女性を人身売買の被害者として扱うか、もしくは蓄積の著しい在日フィリピン女性をめぐる議論を援用して扱うことが多かった。しかし東日本大震災とそれに続いた津波被害を経験しながらも引き続き被災地で生活を送る在日タイ女性への調査結果からは、調査対象となった在日タイ女性たちはそもそも被災者となる以前から、既存研究が在日フィリピン女性について指摘してきた相互扶助ネットワークや英語を活かした生存戦略に乏しく、日本人家族と暮らしながら日本社会のなかで周縁化される傾向が強かったことが浮かび上がった。この周縁化はとくに言語や情報収集の面で顕著であったといえる。この周縁性がひとたび被災者となり仮説住居で暮らすようになった場合、情報収集・情報発信の両面において深刻化した。この結果、在日タイ女性たちは、被災者としての情報収集・発信における困難と外国籍市民としての困難との、「二重の脆弱性」に晒される状況に陥っていると言うことができるのではないだろうか。
著者
進藤 久美子
出版者
東洋英和女学院大学現代史研究所
雑誌
現代史研究 = Contemporary History Research
巻号頁・発行日
vol.8, pp.1-45, 2012-03-31

Ⅲ体制的価値の導入と婦選活動の新展開、以降を収録