著者
Kenro Go Toshiki Onishi Asahi Ogushi Shunsuke Tokuda Akihiro Miyata
出版者
THE VIRTUAL REALITY SOCIETY OF JAPAN
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.43-53, 2023-03-31 (Released:2023-03-31)
参考文献数
24

To feel more familiar with the agents, our previous research proposed an interaction style of agents that makes humorous statements in real time during conversa-tions with users, referring to manzai. Previous studies have confirmed the effectiveness of using agents for a single day. However user may become bored with the agents’ manzai-style joke responses, and their motivation to continue the conversation may decrease. In this paper, we newly introduced simple and nori tsukkomi to tsukkomi agent and conducted a one-week experiment. The results of the one-week experiment using the prototype system showed that the users found the interaction humorous, and their moti-vation to continue the conversation increased when the agents made humorous statements during conversations with the user. In addition, we confirmed that users’ familiarity with the boke agent was improved by conversing with agents for multiple days.
著者
Naoki Kameyama Aiko Murata Junji Watanabe Hsin-Ni Ho
出版者
THE VIRTUAL REALITY SOCIETY OF JAPAN
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.28, no.4, pp.321-324, 2023 (Released:2023-12-27)
参考文献数
15

A haptic device has been developed that enables individuals to feel heartbeat through the sense of touch by converting heartbeat sounds into vibrotactile feedback. We conducted two experiments with this device: the first focused on feeling one’s own heartbeat, and the second on feeling another person’s heartbeat. Our findings indicate that feeling one’s own heartbeat can reduce anxiety and make a person calm, while touching another person’s heartbeat can enhance interpersonal closeness.
著者
Sho Mitarai Nagisa Munekata Daisuke Sakamoto Tetsuo Ono
出版者
THE VIRTUAL REALITY SOCIETY OF JAPAN
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.26, no.4, pp.333-344, 2021-12-24 (Released:2021-12-24)
参考文献数
28

In this paper, we propose a hand gesture sequence recognition technique for human–computer interactions wherein a user grasps an object. Our aim is to develop a technique which can recognize input in the form of various grasp types by recognizing their gesture sequence. We introduce a prototype using electromyography signals and report the results of a user study to validate the proposed technique for interactions in hands-busy situations and evaluate the recognition accuracy of the user gestures. The results demonstrate that our proposed technique showed 93.13% average accuracy for basic grasp types according to a classic taxonomy of grasping. We also discuss the findings of the user study and perspectives for the practical application of the proposed technique.
著者
清川 清 竹村 治雄 横矢 直和
出版者
THE VIRTUAL REALITY SOCIETY OF JAPAN
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.4, no.4, pp.657-664, 1999-12-31 (Released:2017-02-01)
参考文献数
13

視点の設定などの自由度が高い共有仮想環境(SVE)と,アウェアネスの伝達に優れる共有拡張環境(SAE)の双方の利点を活かすために,両者をシームレスに切替える新しい協調作業支援手法を提案する.本手法では,作業者は透過型ヘッドマウントディスプレイ(STHMD)を装着する.初期状態ではSAEが選択され,互いの様子を直接観察しながら協調作業が行なえる.各作業者はナビゲーション用の3次元ウィジェットを操作して,それぞれの局所座標系を自在に変更できるが,この時,各作業者のSTHMDの液晶シャッタが遮蔽してSAEからSVEへ自動的に移行し,共同作業者に代わってCGのアバタが表示される.作業者がウィジェットを用いてSAEへの移行を選択すると,座標系の並進・回転・拡大率の各成分が共同作業者の値に自動的に遷移する.遷移のアニメーションが完了して座標系が一致すると,液晶シャッタが開いて再び実際の共同作業者を観察できる.さらに,このビューモードの切替えに加えて,アウェアネス向上のために作業者の顔の正面方向を直線で示す手法や,ルックアップテーブルおよびカルマンフィルタを用いて位置ずれの少ない仮想環境を提示する手法を併用し,協調作業が円滑に行なえる作業支援環境を実際に構築した.また,実験を通して共同作業者の座標系が一致する場合のSAEのSVEに対する優位性を検証し,提案手法の妥当性を確認した.