著者
大坪 庸介 小西 直喜
出版者
日本感情心理学会
雑誌
感情心理学研究 (ISSN:18828817)
巻号頁・発行日
vol.22, no.3, pp.141-146, 2015-03-01 (Released:2015-07-07)
参考文献数
19
被引用文献数
2 1

Human societies are characterized by large-scale cooperation among genetically unrelated individuals. One evolutionary explanation for such human ultra-sociality is the notion of “strong reciprocity,” which posits that strong reciprocators not only unconditionally cooperate but also punish non-cooperators in order to enforce cooperative norms within their groups. Supportive evidence for strong reciprocity is that people tend to punish non-cooperators in various experimental settings. However, employing more precise definitions and refined methodologies, recent studies cast serious doubt on the presence of punitive sentiments/behaviors toward non-cooperators. Nonetheless, people do report anger toward violators of shared norms of their community. In addition, violation of the honesty norm (presumably, an instance of widely shared norms) seems to reliably trigger third-party punishment. It seems important to clearly distinguish “shared-norm violators” from “non-cooperators” in order to understand human ultra-sociality.

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@murder4pleasure 「ヒトが集団規範に同調する傾向をもつということを前提として,集団への協力傾向と非協力者への懲罰傾向が進化した」という知見を紹介する論文を見つけた。進化で説明するの面白い。https://t.co/wqiIR2Y8iY
これ2018年くらいまで知らなかったため誰かに怒られて気づいた "駅のホームでは列に並び,前の人から順に乗車す べきという規範が共有されているからである。" https://t.co/9kowCon0IJ
これまでの「強い互恵性」検証に色々不備があったという論文。そもそもヒースの「規範同調性」の議論のほうが概念の整理としてもスマートだよね。>大坪・小西『強い互恵性と集団規範の維持—義憤・第三者罰の存在をめぐる議論—』 https://t.co/bqeF8YCq6y

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