著者
Masashi KOMORI Chika NAGAOKA
出版者
Japan Society of Kansei Engineering
雑誌
Kansei Engineering International Journal (ISSN:21857865)
巻号頁・発行日
vol.11, no.4, pp.179-182, 2012 (Released:2012-12-13)
参考文献数
10
被引用文献数
1

In face-to-face communication, the listener's body movements are often observed to occur nearly simultaneously with changes in the speaker's voice pattern. This synchronization between speaker and listener is called entrainment. The present study investigated the relationship between classroom seating positions and instructor-student entrainment. Four university instructors individually gave 60-minute lectures to classes of 36-64 students in classrooms. The body movements of the students were captured using a video camera, and the voices of instructors were recorded via a microphone. For each pixel, the covariance between the sound level changes of a instructor's voice and the power of the brightness fluctuations of the pixel was calculated as an index of the entrainment level of each location in the classroom. The results suggested that students sitting in the middle row of the middle column in the classroom showed higher entrainment levels. Moreover, changes of entrainment level were found to reflect changes in student's interest in the lecture.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (58 users, 69 posts, 74 favorites)

小森先生&長岡先生の,授業中の教員と学生の動きの同期を,教員のモーションセンサーと教室画像から推定したこの研究,滅茶苦茶面白い (ひょんなことで人に紹介した) The Relationship between Seating Locations and Instructor-Student Entrainment in a Classroom https://t.co/6jlbrs78io https://t.co/1SLTywVBND
@aloha_koh @asarin これな!→ https://t.co/PsuHQg2dUN 教員と学生の体のシンクロは「授業への関心度」とは関係があるんだけど,実は成績とはなんの関係もなかったんだよ(未発表).わかる. とはいえ,昔から着席位置と成績の関係を調べた研究はいっぱいあるねん.https://t.co/IpkCq6D22E https://t.co/aXDwTqPTsW
@shigekzishihara 教員の声に対する体の動きの反応を測ったこれですかね? https://t.co/ZUcfrxbcy3 とか https://t.co/PsuHQg2dUN とか https://t.co/eSendTjEHe
@asarin @myamadakg @yutaka70 どうもです.こちらで論文をみることができます. https://t.co/PsuHQg2dUN
@makmiz @asarin 興味持っていただきありがとうございます.時間ではなく場所で見ると,やはり教室の中央より少し前の学生が引きこまれていてます(授業を聞いています).https://t.co/uQZpwPCCG4 履修指導の時に紹介しています.
興味深い論文。RT @masashikomori: 授業態度と座席の関係を,映像処理によって調べた拙論でも,教室の真ん中列のやや前の方に座る学生が一番良く聞いている(Fig2の赤色). https://t.co/ZXjETa78re …
この論文、大好きです。RT @masashikomori: 授業態度と座席の関係を,映像処理によって調べた拙論でも,教室の真ん中列のやや前の方に座る学生が一番良く聞いている(Fig2の赤色). https://t.co/CeVrfiZxq7
このネタにマジレス感がすごい2014 QT @masashikomori: 授業態度と座席の関係を,映像処理によって調べた拙論でも,教室の真ん中列のやや前の方に座る学生が一番良く聞いている(Fig2の赤色). https://t.co/DM2i9v1NoE
授業態度と座席の関係を,映像処理によって調べた拙論でも,教室の真ん中列のやや前の方に座る学生が一番良く聞いている(Fig2の赤色). https://t.co/FjKLXxxVh7
@ShotaOkabe 学校の教室で先生と生徒の動きの同調を座る位置に応じて調べた研究.この先生,合コン時の動きの同調とカップリングの関係も調べていてめっちゃ面白いですよ! https://t.co/E8MLHEDgEg

収集済み URL リスト