著者
重松 淳
出版者
日本音声学会
雑誌
音声研究 (ISSN:13428675)
巻号頁・発行日
vol.11, no.2, pp.5-15, 2007-08-30 (Released:2017-08-31)

The last quarter of the 20th century saw epoc-making changes for both of phonological and phonetic researches of Chinese language. Since the ancient time, numerous descriptive researches had certainly been done according to the traditional method, when the new wave which arrived from the western world in the 20th century made them obsolete all of a sudden. In this paper I introduce two subjects which have aroused discussion in the new trends, that is, firstly how the internal rhythm of Chinese synchronizes with the system of stress accents, and secondly how the Chinese tone leads to the pitch contour.

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今日読んだ中国語発音関係の論文です。 四声のほかに、変調、音歩(フット)とリズムの関係、重読、そして陳述文、疑問文、命令文によって語調の違いについて研究状況を説明しています。 https://t.co/V2nArNJIoW 文型ごとに例文を作って練習すれば語調の違いも理解してもらえるはずですね。
中国人が,自分たちの四声に気が付いて 平・上・去・入 の名前を付けたのが,六朝時代の5~6世紀。 https://t.co/KupCUFZm3f 音楽の五線譜の線の本数が,5本に収まったのが 13世紀。 赵元任の「五度式」考案が1930年代。 https://t.co/qxka92HM3o Maddiesonは1978年。 因果関係…う~ん…。

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