著者
和泉 潔
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告知能と複雑系(ICS) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2003, no.8, pp.87-92, 2003-01-29

本研究では マイノリティーゲームと呼ばれるゲーム理論的な題材にして 効率性と正確さの異なるエージェントを3種類用意して 獲得した利得の比較を行った.その結果,環境の挙動の複雑度が低いときは 他人モデルの学習スピードが遅いときに少ない情報で単純な学習を行うエージェントの利得が高く 速いときには全ての情報を使って正確な学習を行うエージェントの利得が高かった.しかし 環境変化の複雑度が高くなるにつれ 中間的な効率性と正確さの学習を行うエージェントの利得が高くなった.In this paper, we constructed three types of agents, which are different in efficiency and accuracy of learning. They were compared using acquired payoff in a game-theoretic situation that is called Minority game. As a result, when the complexity of environmental change is low and the learning speed of others' models is high, agents that used simpler learning method with little infomation got thgher payoff, and when the learning speed of others' models is low, agents that used accurate learning method with full information got higher payoff. When the complexity of environmental change is higher, agents that used intermediate learning method got higher payoff.

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経済学的合理性とエージェントシミュレーション 和泉 潔 産業技術総合研究所 サイバーアシスト研究センターhttp://t.co/d4135yGB8H

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