著者
茂木 俊伸
出版者
鳴門教育大学
雑誌
鳴門教育大学研究紀要 (ISSN:18807194)
巻号頁・発行日
vol.28, pp.343-355, 2013-03-15

This study analyzes "difficult" words that appear in elementary−level Japanese language textbooks. The term "difficult words" here refers to words and expressions that are expected to be difficult to understand for children. This study first categorizes textbook terms based on two criteria : (1) how close or how removed is the term from the children's everyday life and (2) whether or not the term is specific to the subject. It then analyzes how difficult the terms in each category are to understand. Finally, On the basis of the experiences of elementary school teachers, this study analyzes characteristics of 1,795 difficult words taken from elementary−level textbooks.

言及状況

Twitter (3 users, 3 posts, 7 favorites)

ただ,分からないことは分からないままでも,問題の持ち寄りをして,よってたかって解決法を考える場に参加する,というのがよいのでは,とも思う。(実際にはあるのかもしれないが。) 以前に↓こんな研究をしたが,現場の先生との議論はとても刺激的だった。 https://t.co/c5DaG2Ldm9

収集済み URL リスト