著者
万井 正人 谷口 豊子 伊藤 一生 菊地 邦雄
出版者
Japan Ergonomics Society
雑誌
人間工学 (ISSN:05494974)
巻号頁・発行日
vol.7, no.2, pp.99-105, 1971-04-15 (Released:2010-03-11)
参考文献数
3
被引用文献数
3 1

手足の利き側 (laterality) に関する31項目のアンケート調査によって一般的な傾向を見出し, ついで31項目の中から選定した20項目について要因分析を行ない上記の傾向を確認した. また左右の手と足の作業能力 (筋力, 敏捷性, 協応性) を別個に測定比較して, 左右の相対的能力差を検討した.その結果つぎの諸問題について, 一部解明することが出来た.1. 右利き, 左利きの出現率と一般的傾向2. 右利き, 左利きの判定基準3. 手と足の laterality の相関4. 作業種類別にみた右, 左の使用頻度5. layout 設計上の laterality に関する check point
著者
万井 正人
出版者
一般社団法人 日本人間工学会
雑誌
人間工学 (ISSN:05494974)
巻号頁・発行日
vol.3, no.1, pp.45-52_2, 1967
被引用文献数
2

A continuous recording technique of the systolic blood pressure during work has been developed. A blood flow detector by means of a CdS-cell applied of a finger or an ear-lobe was combined with an air compressor through an and-or-not circuit which worked to keep the air cuff pressure approximate to the systolic blood pressure. Ear-lobe application was preferred in case of motor-car drivers. A polygraphic recording during the motor-way driving revealed that the blood pressure increased by 35-40mmHg or even more at the maximum. Blood pressure level was not always parallel with heart rate variations. In critical cases of some drivers as in passing, a blood pressure level of more than 40-60mmHg higher than the resting level was observed. Personality of drivers seemed to have certain relations with blood pressure increase during driving.