著者
堀内 靖雄 三井 卓 井宮 淳 市川 熹
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告音楽情報科学(MUS) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.1996, no.53, pp.21-26, 1996-05-25
被引用文献数
3

本論文では人間二人の演奏を収録、分析することにより、人間がリアルタイムで協調して演奏を行なう動作について考察する。演奏者はお互いに相手の音しか聞こえない条件でアンサンブル演奏を行ない、その演奏が収録された。リハーサル前後の演奏(初合わせの演奏と十分なリハーサル後の演奏)における時間的なタイミングのずれやテンポの変化について分析を行なった。結果として、リハーサルの前に比べて、リハーサル後の演奏の方がずれが減少した。また、収録したテープを演奏者に聞かせ、ずれを指摘させることにより、100[ms]程度以内のずれならば、ずれとして指摘されず、またフレーズの頭のずれに対しては敏感であるということが観察された。Performances by two players were recorded under the condition where they can't see their partner each other, Analysing the performances, the total of time lag between two players performance was reduced after some rehearsal. Then players were asked to point out the part of the score where they had time lag. The results are (1) the time lag within 100[ms] were not perceived as time lag and (2) they were sensitive to the head of a phrase so that they could point out the time lag within 100[ms].
著者
堀内 靖雄 三井 卓 財津 茜 市川 熹
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告音楽情報科学(MUS) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.1998, no.74, pp.103-108, 1998-08-07
被引用文献数
4

本論文では人間二人の演奏およびテンポ一定で演奏を行なう計算機と人間による演奏を収録し、人間の演奏制御がどのように行なわれているのかということを調査する。相手に合わせるように教示された演奏者(伴奏者)は、ずれに敏感に反応し、テンポを修正して合わせようとすることが示された。また、テンポを早くしたいという欲求があるとき、その分をバイアスしてテンポ変化を行なうということが示唆された。相手をリードするように教示された独奏者は、伴奏者ほど敏感にテンポ変化をせず、テンポをキープしようとする意図がみられた。さらにずれが小さい場合には、ずれとはあまり相関のないテンポ変化を行なうことが観察された。We recorded several performances where two performers play together or one performer plays with a computer which can play with a fixed tempo. We analyzed the timing information of these performances. The result shows a performer who is instructed to be an accompanist changes her tempo according to the time lag between her and another performer (soloist). A performer who is instructed to be a soloist does not change her tempo according to the lag so much in order to keep their tempo. When the lag is very short, they change their tempo regardless of their time lag.