著者
キム ジュニアン 三俣 哲
出版者
日本アニメーション学会
雑誌
アニメーション研究 (ISSN:1347300X)
巻号頁・発行日
vol.21, no.2, pp.13-23, 2021-03-31 (Released:2021-11-06)
参考文献数
23

本研究は、アニメ業界で1970年代から1990年代まで、演出・原画などの仕事に携わり活動した渡部英雄氏が、現役時代から保管していた絵コンテなど膨大な中間素材(以下、渡部コレクション)を本研究者らの所属大学に一任したことから始まる。我々は、アーカイブ化された渡部コレクションのなかで、損傷の危機に瀕しているセル画に注目し領域横断的研究に着手した。それぞれ材料化学とアニメーション研究を専門にする二人の著者は、セル画の保存・管理の意義、プラスティック素材であるセルロイドの開発と変遷の歴史、アニメーションにおける同素材の導入史を考察しつつ、渡部コレクションからのセル画2点に対する物理化学的分析を行った。本稿ではその研究成果を報告し、さらにセルというメディウムに基づいて産業化されたアニメーションを通して人間の視覚はどのように形成され変容されてきたのかという問題を提出し考察する。始まったばかりの研究ではあるが、ある種の文化資源として考えられるセル画の保存・管理に関する知見をアニメ業界をはじめ社会に提供し、同素材の遂行行為者的機能を物質的リアリティーという側面から理論化することを目指す。
著者
梅原 康宏 鴨下 庄吾 小黒 翼 三俣 哲
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.83, no.847, pp.16-00523-16-00523, 2017 (Released:2017-03-25)
参考文献数
7
被引用文献数
2

We have devised a steering system in which the magnetic elastomer is used for the elastic members such as rubber bushings in the axle box suspension of railway vehicles. The magnetic elastomer is composed of magnetic particles and the elastomer such as synthetic rubber. This material is characterized by its hardness variation depending on the magnetic field. The axle box suspension using the magnetic elastomer is capable of varying the longitudinal stiffness. In straight sections, the application of this axle box suspension ensures running stability by increasing the longitudinal stiffness by means of applying a magnetic field. On the other hand, in curve sections, it improves curving performance by decreasing the longitudinal stiffness by means of turning off the magnetic field. We made test pieces towards the development of the magnetic elastomer for the steering bogie. In a characteristic test, we confirmed that the Young's modulus of the magnetic elastomer changes in the range of about five times depending on the presence or absence of the magnetic field. In addition, we simulated the vehicle model by applying the longitudinal stiffness change of the magnetic elastomer to the axle box of the bogie. We confirmed that this axle box was capable of reducing the average of the outer wheel lateral force in the circular curve section compared to that of the normal axle box.