著者
中村 未樹
出版者
大阪外国語大学
雑誌
大阪外国語大学論集 (ISSN:09166637)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.139-149, 2003-09-30

In this paper I aim to analyse Hamlet(1601) referring to the two contexts-a modern information society and the Elizabethan "intelligence" society. These societies, despite a difference of time, have a couple of problems in common: security and privacy. The former concerns with government, which endeavors to monitor all communications and establish "an open society" in order to forestall the acts of hackers and terrorists. The latter has to do with people who are forced to live under the surveillance of government. Hamlet, as a spy story, deals with the two problems by dramatizing an information war between Claudius and Hamlet. Claudius, owing to his murder of the former king and adultery with Gertrude, finds it necessary to survey and control information so as to maintain the security of his state. Checking information and public speech are routine for him. Regarding a transformed Hamlet as a suspicious figure, Claudius establishes a secret service, Elsinore Intelligence Network (EIN), and moves his spies to decipher as well as monitor Hamlet. On the other hand, Hamlet grasps a new king's secret in his clandestine communication with the Ghost. Afterwards, what matters for him is a protection of this information and his intention from enemy spies until the time of revenge. To protect information and maintain privacy, Hamlet uses riddles strategically in his conversation with the members of EIN. I would like to say here that his words are codes, or, to borrow Francis Bacon's phrase, "Cyphars of Words." With the use of codes Hamlet breaks the communication with EIN and hampers their acts of deciphering. Hamlet is a cypherpunk who protects privacy with cryptography. The information war between Claudius and Hamlet comes to its highlight in Act 3, Scene 2, where Hamlet attempts to communicate with the king by way of the play within the play. He sends information-the secret of the murder and his desire to kill the king-to Claudius, who receives it with an unsettled behaviour. At this point their communication succeeds. All the characters in the play are faced with some peculiar situation: the authentication crisis. The world of espionage makes it difficult for people to ascertain the identity of an information sender. There is always a possibility, and a fear, of "simulation," or impersonation. This is a characteristic symptom of both a modern information society and the Elizabethan intelligence society. With the death of Claudius and Hamlet in the final scene, the secret of the murder of Hamlet Sr. remains unrevealed. Hamlet asks Horatio to disclose the secret as a spokesman. However, it is probable that a new king will alter Horatio's information in order to justify and legitimate himself. A renowned military man as he is, Fortinbrass also will join the intelligence society as its member. In the end, the information control will be repeated in the Fortinbrass regime, too.
著者
岡本 智伸 中村 未樹 椛田 聖孝 王 〓生
出版者
日本草地学会
雑誌
日本草地学会誌 (ISSN:04475933)
巻号頁・発行日
vol.46, no.3, pp.217-222, 2000-12-25
被引用文献数
4

Stipa baicalensis優占植生における潜在的な生産性および生態学的な特徴を明らかにするため, 放牧および採草利用されていない極相植生のS. baicalensis Prunus sibirica群落をとりあげ, 地上部現存量の季節的動態や植生構成などを中国東北部の松嫩平原において調査した。群落は64種の植物から構成された。群落地上部の現存量は生長開始後130日目(8月18日)に最大の222.89DMm^<-2>に達し, その後減少した。現存量の動態は拡張ロジスティックモデルにより近似することが可能であった。推定した群落生長速度は生長開始後66日目(6月15日)に最大(3.90gDMm^<-2>day^<-1>)に達した。その後群落生長速度は減少し, 生長開始後125日目(8月13日)で負の値を示した。S. baicalensisは群落現存量の26〜36%を占め, 最も生産性の高い種だった。P. sibiricaは13〜18%を占めた。残りの生産はCleistogenes, その他のイネ科植物およびCarexが主として支えた。生長速度が最大値に達するのが最も早かったのはCarexであった。
著者
大島 久雄 勝山 貴之 古屋 靖二 中村 未樹 高森 暁子 道行 千枝
出版者
九州大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2006

『テンペスト』受容におけるテキストと言説の関係性とその役割を受容事例分析により明らかにし、受容におけるインターテキスチュアリティの重要性を検討し、インターテキ・スチュアリティ受容批評理論の構築を目指した。特に植民地主義・労働、記憶・歴史、モンスター・異常出産、所有・支配、階級・衣服、メタシアター、王政復古期性・政治等の諸言説とのインターテキスチュアリティの受容に意味機能を具体的に検討し、原作上演当時から現代の翻案『プロスペロの本』や『蜷川テンペスト』に至るまでの個々の『テンペスト』受容について、その歴史性・地域性を重視した事例研究を行った。研究成果としては、The VIII World Shakespeare Congress(Brisbane,2006)において"The Discourse of Master-Servant Relationships in The Tempest"(大島)、第46回シェイクスピア学会(早稲田大学,2007)において「『テンペスト』における衣服」(高森)等、研究発表を行い、各分担研究は報告書兼論集『「テンペスト」受容研究:テキストと言説とインターテキスチュアリティ』(2008)に論文としてまとめ、国内外関連研究機関・研究者に配布した。各時代・地域でのテキストと言説が織り成す多様なインターテキスチュアリティの中、近年のシェイクスピア国際化の加速により、『テンペスト』は、多岐に分化するシェイクスピア受容の典型であり、受容研究におけるインターテキスチュアリティの重要性は益々高まっている。The 7th Triennial Shakespeare Congress(Rhodes University,2007)での"Location and Intertextuality in Ninagawa Tempest:Zeami/Prospero on a Sado Noh Stage"、シェイクスピア協会主催マクラスキー教授セミナー(同志社大学,2006)での"The Throne of Blood and Kurosawa's Intertextual and Crosscultural Transplantation of Macbeth"等のシェイクスピア受容事例研究を行い、受容研究へのインターテキスチュアリティ批評理論の有効性を検証した。