著者
中村 樹之 今給黎 隆
雑誌
情報処理
巻号頁・発行日
vol.60, no.1, pp.56-59, 2018-12-15

CEDEC(コンピュータエンターテインメントデベロッパーズカンファレンス)は,今年で20周年となりました.これもひとえに情報処理学会・情報処理研究者の皆様にご協力いただいた賜物でございます.本報告では,これまでのCEDECを振り替えって,20年間に変化したことや,情報処理学会との関係についてまとめさせていただきました.今後もこのカンファレンスを益々発展させていきたいと思っておりますので,皆様からのなお一層のご協力をお願いできれば幸いと存じます.
著者
中村 樹 西山 めぐみ
出版者
人間環境学研究会
雑誌
人間環境学研究 (ISSN:13485253)
巻号頁・発行日
vol.20, no.1, pp.37-42, 2022 (Released:2022-06-21)

In general, we use expressions of other sensory modalities when expressing scents (e.g., sweet smell, sharp smell). Hence, it is possible that information processing in olfaction involves information processing in other sensory modalities. Particularly, many studies have been conducted on vision and olfaction, revealing that visual stimuli such as colors and pictures affect olfaction, and that shape characteristics affect scent intensity (e.g., Sakai et al., 2006; Ayabe, 2011). These findings can be applied to the package design of fragrance products such as fabric softeners and perfumes. Childers & Jass (2002) found that many elements constituting package design, font design, in particular, influence consumers’ evaluation and impression of a product. Therefore, in this study, we examined how the visual characteristics of font type (round font, square font) affect scent impression (likeability, intensity, softness, gender associated with the scent). The results indicated that the visual characteristics of the font, presented simultaneously as the scent, influence scent likeability, intensity, and associated gender. The likeability ratings were a significant main effect of font type, and were significantly higher for the round font than for the no letter condition. Thus suggesting that round font enhanced scent likeability. The intensity ratings and associated gender significantly interacted in the scent and font conditions. The match (or mismatch) between scent image and visual characteristics influenced scent impression. However, not all font types were found to be effective for all scents in this study. These results suggest that the effect of vision on scent impression may be influenced not simply by whether the image of the scent matches the visual characteristics, but by the degree of harmony between the scent and font impression (the degree to which the impression matches).
著者
中村 樹 西山 めぐみ
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第18回大会
巻号頁・発行日
pp.81, 2021-03-15 (Released:2021-03-15)

近年になり,柔軟剤や芳香剤など日常的に香りを楽しむための商品が多様化しており,香りに対する注目が高まっている。坂井 (2006) は,人間は視覚的に香りの源を知り,これにより形成された先入観が香りの感じ方に影響を及ぼすとしている。また,綾部 (2011) では形の特徴が香りの強度に影響を及ぼすことが報告されており,視覚刺激が嗅覚情報処理に影響を及ぼすことが示唆されている。そこで本研究では,香りを付与した商品のパッケージのデザイン(視覚的特徴)が香りの印象に及ぼす影響について検討することを目的とした。本研究では,商品のパッケージを構成するデザインの要素の1つである書体 (フォント) に注目し,フォントの視覚的特徴 (丸みのある文字,角のある文字) が香りの印象にどのような影響を及ぼすかについて検討した。その結果,香りと同時に呈示するフォントの種類によって,香りの好ましさや強度,印象に影響を与えることが明らかになった。