著者
中田 英利子
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会論文誌 (ISSN:13498290)
巻号頁・発行日
vol.42, no.Suppl., pp.177-180, 2018-12-20 (Released:2018-12-21)
参考文献数
8

本研究では評定時期が学生による授業評価に与える影響を検討した.シラバスどおり進行した授業を対象に大学生248名にシラバスどおり授業進行したかを評価する際に想起した事象などを回答させた.その結果,評価対象回1週間後にその内容が想起されやすいこと,評定時期により評定値に差はないが対象回直後と1週間後は当日の内容から評価するが2週間後は教員の性格などから評価すること,1週間後と2週間後はノート参照せずに評価することが示された.以上から,対象回1週間後であれば,適切な授業内容を想起して対象回当日の情報から正確に評定できるという授業評価の妥当性と信頼性とが比較的担保できる可能性が示唆された.
著者
中田 英利子 森田 泰介
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.85, no.2, pp.168-177, 2014

This study developed a valid and reliable questionnaire measuring individual differences in reality-monitoring error experiences in everyday life. A 50-item preliminary questionnaire was constructed on the basis of the findings from a pilot diary study. In study 1, we administered the questionnaire to 316 undergraduates, along with a dissociative experience scale to examine criterion-referenced validity. Using factor analysis, we obtained the 32-item Reality-Monitoring Error Experience Questionnaire (RMEEQ). A significant positive correlation was found between scores on the RMEEQ and the dissociative experience scale, thereby which indicates the RMEEQ's criterion-referenced validity. In Study 2, we examined the test-retest reliability of the RMEEQ by administering it to 66 undergraduates on two occasions separated by three weeks. We found a significant test-retest correlation. Taken together, these results show that the RMEEQ is a valid and reliable measure of reality-monitoring error experiences in everyday life.