著者
久代 育生 鈴木 桂輔
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.47, no.5, pp.1103-1110, 2016 (Released:2018-01-29)
参考文献数
21
被引用文献数
1

ジャーク最小操作モデルを基に,基本式のパラメータ変更で,あらゆる走行パターンができる,簡単なサイン関数を用いた近似ジャーク最少モデルを構築. 本モデルを熟練運転者の運転操舵の解析に用いた結果,熟練運転者は,レーンチェンジや修正操舵などの走行タスクにおいてジャークを最小にするような操舵を行っている事を確認した.
著者
山田 大介 村岸 裕治 久代 育生 中澤 正和 小泉 瑠理子 冨田 健仁 澤村 浩志
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.47, no.2, pp.437-442, 2016 (Released:2018-01-29)
参考文献数
10
被引用文献数
1

運転者が舵を入れ,切り込んでいく際の操舵反力の知覚量は,操舵トルク,操舵トルクの操舵角に対する勾配の,2つの物理量の組み合わせにより表現できることを明らかにした.さらに,その2つの物理量を用い,操舵反力から知覚量変化を推定する手法を導出した.これにより,運転者の感覚に近い定量的評価が可能となった.
著者
山田 大介 久代 育生 村岸 裕治
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.44, no.2, pp.459-465, 2013 (Released:2018-01-25)
参考文献数
10
被引用文献数
2

操舵系の減衰や摩擦,さらにタイヤのコーナリングパワーは,車両運動を介して操舵トルクの静特性および動特性に影響を与える.シミュレータを用い,操舵トルクの特性が人間-自動車系に与える影響を検討した結果,定常旋回やコーナリング時等の操縦安定性や操舵動作の再現性に違いが現れることが明らかになった.
著者
久代 育生 鈴木 桂輔
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.83, no.852, pp.17-00143-17-00143, 2017 (Released:2017-08-25)
参考文献数
21

The purpose of this paper is to clarify the effect of vehicle dynamics and steering system parameter on steering feel. The objective evaluation method for on-center and off-center evaluates steering effort, steering torque gradient, torque hysteresis and other values. Steering effort characteristics such as steering torque-steering angle, steering torque-yaw velocity or steering angle-yaw velocity are important properties for steering feel. Therefore the performance design of steering feel should be based on the steering characteristics. For example, some studies focus on the stability factor for steering feel by changing tire performance. However changing stability factor also changes yaw gain (yaw velocity/steering angle) and self-alignment torque (SAT) characteristics. The steering effort and the steering damping are under influenced of vehicle dynamics. The steering system parameters i.e. stiffness of linkages, frictions and setting of power steering (PS), such as assistance curve, damping control and others, also has influences the steering characteristics. Since many parameters are necessary in the detailed model, it is difficult to clarify the effect of each parameter on the steering characteristics. This paper examines the influence of steering system parameters and vehicle dynamics on the steering characteristics analytically and formulates. The model of the investigation consists of bicycles vehicle model and steering system with three frictions, three damping element, steering linkage, PS assistance curve and damping control. These steering system stiffness components and PS assistance torque decrease the effect of the friction or the damping on torque hysteresis. This study assists to understand the effect of the steering system and vehicle dynamics on the steering effort characteristics.
著者
久代 育生 鈴木 桂輔
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.83, no.849, pp.16-00437-16-00437, 2017 (Released:2017-05-25)
参考文献数
30
被引用文献数
1

The steering feel is an important technical problem for handling and drivability of driver-vehicle system and various kinds of studies have been conducted. The objective evaluation is a key factor to construct model base design process for the steering feel. Many kinds of objective evaluation criteria for the steering feel have been proposed using steering-angle input. However, these objective evaluation criteria for the steering feel should be based on driver's steering operation. The steering responses using steering torque sinusoidal input are similar to the minimum-jerk model of human operation. This study proposes objective evaluation criteria for the steering feel using steering responses by steering-torque sinusoidal input test. From the characteristics of steering torque and steering angle, and the characteristics of steering torque and yaw velocity, the objective evaluation criteria for the steering feel are proposed. For example, the increasing characteristics and the decreasing characteristics for steering torque, hysteresis and linearity of steering angle and yaw-velocity response are evaluation criteria. The objective evaluation criteria by steering torque input shows another aspect of steering characteristics because of changing steering angle response under the influence of vehicle dynamics and steering system dynamics.