著者
久保田 彩乃
出版者
デジタルアーカイブ学会
雑誌
デジタルアーカイブ学会誌 (ISSN:24329762)
巻号頁・発行日
vol.5, no.4, pp.227-231, 2021-10-01 (Released:2021-11-15)
参考文献数
18

本稿では福島における3.11アーカイブの現状とその課題を整理する。そして、それに対して“福島をキーワードに持つ人々”の声を収録したラジオ番組「Voice of Fukushima」の活動事例を取り上げ、この取り組みが3.11アーカイブの中で現在どのような立ち位置にあるか、さらにその意義と今後の可能性について考察する。
著者
橋本 純次 坂田 邦子 三浦 伸也 鈴木 優香理 久保田 彩乃
雑誌
社会構想研究 = Journal of Social Design (ISSN:2433670X)
巻号頁・発行日
vol.4, no.2, pp.57-66, 2023-03-31

新型コロナウイルス(COVID―19)に関するテレビ報道は,「災害の影響が特定の地域に限定されない」,「災害現場が特定できない」,「専門家の知見への依存度が高い」,「対応策の『正解』が日々更新される」といった点で従来の自然災害報道とは一線を画すものであった。本稿では,2020 年1月以降に国内のテレビ放送事業者が直面した困難とその解決策について「リスク・コミュニケーション」の概念を端緒として考察する。本稿では,全国のテレビ局を対象としたアンケート調査と6 社9名を対象としたインデプスインタビュー調査を実施し,「不確実性」の高い災害においてテレビ局によるリスク・コミュニケーションの促進がいかなる条件のもと可能か検討した。調査により得られた知見から,「視聴者ニーズ把握の困難」と「科学的根拠の検証能力の不足による専門家依存」というテレビ局の直面する課題を解決するため,「災害報道に関するメタ知識の提供」,「災害/科学技術担当記者の役割の見直し」,「記者のリカレント教育の強化」の3 点を提言した。
著者
久保田 彩 佐藤 眞一
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.87, no.5, pp.485-494, 2016
被引用文献数
2

<p>Based on Bandura's social learning theory, this study conceptualized the end-of-life care efficacy (EoLCE) of elderly care facility staff. In Analysis 1, an EoLCE scale was developed. Factor analysis identified two factors ―instrumental care efficacy and emotional care efficacy— with psychometric adequacy. In Analysis 2, a path analysis was used to examine the relationships between EoLCE and the number of care experiences provided (Care Experiences) as well as the four theory-based sources of self-efficacy: the frequency of feeling a sense of achievement (Achievement), number of opportunities to observe role models, number of opportunities to receive linguistic persuasions (Linguistic Persuasions), and negative emotional responses to end-of-life care. After controlling for these sources, we found that Care Experiences negatively influenced emotional care efficacy. Achievement had the strongest significant relationship with EoLCE. The three other sources showed significant relationships with EoLCE, but there was no relationship between instrumental care efficacy and Linguistic Persuasions. To increase EoLCE, the subjective number of social learning experiences relevant to end-of-life care was important, rather than the number of care experiences provided.</p>